Kokemuksia psykomotoriikkaryhmästä päiväkodissa : Pienryhmäkokeilu 5-vuotiaille lapsille
Paavilainen, Elisa (2012)
Paavilainen, Elisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla lasten psykomotoriikkaryhmän toimintaa Suoraman päiväkodissa. Toiminnan suunnittelun apuna käytettiin fysioterapeutti Eeva Mäkisen ensiluokkalaisille pitämiä psykomotoriikkaryhmiä. Kohderyhmänä olivat kahdeksan viisivuotiasta Suoraman päiväkodin tavallisen ryhmän lasta, joille pidettiin psykomotoriikkaryhmää kuusi kertaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli edesauttaa päiväkodin kasvatustavoitteiden toteutumista.
Työn teoreettiset lähtökohdat muodostuivat lasten kehityksestä, psykomotoriikasta ja aivojumpasta. Toiminnan soveltamista varten tutustuttiin käytännössä fysioterapeutti Eeva Mäkisen psykomotoriikkaryhmään. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten psykomotoriikkaryhmä sopii päiväkotiin ja miten se tukee lasten kokonaisvaltaista kehitystä, innostumista ja positiivista minäkäsitystä.
Opinnäytetyö oli pääasiassa laadullinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin motorisia alku- ja lopputestejä lapsille, toimintakertojen osallistuvaa havainnointia sekä lasten lomakehaastattelua. Saatu aineisto analysoitiin kvantifioinnin ja teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksina voitiin esittää, että psykomotoriikkaryhmässä käytetyt erilaiset harjoitukset sopivat lasten kehitystasoon ja päiväkotiympäristöön. Lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä tapahtui muutoksia psykomotoriikkaryhmän aikana ja he innostuivat kokeilemaan erilaisia psykomotoriikkaryhmässä tehtyjä liikkeitä arjessaan. Lapset saivat onnistumisen kokemuksia, jotka rakentavat positiivista minäkäsitystä. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että psykomotoriikkaryhmä sopii viisivuotiaille lapsille. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi vanhempien tai päiväkodin henkilökunnan osallistamisella psykomotoriikkaryhmän toimintaan.
Työn teoreettiset lähtökohdat muodostuivat lasten kehityksestä, psykomotoriikasta ja aivojumpasta. Toiminnan soveltamista varten tutustuttiin käytännössä fysioterapeutti Eeva Mäkisen psykomotoriikkaryhmään. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten psykomotoriikkaryhmä sopii päiväkotiin ja miten se tukee lasten kokonaisvaltaista kehitystä, innostumista ja positiivista minäkäsitystä.
Opinnäytetyö oli pääasiassa laadullinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin motorisia alku- ja lopputestejä lapsille, toimintakertojen osallistuvaa havainnointia sekä lasten lomakehaastattelua. Saatu aineisto analysoitiin kvantifioinnin ja teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksina voitiin esittää, että psykomotoriikkaryhmässä käytetyt erilaiset harjoitukset sopivat lasten kehitystasoon ja päiväkotiympäristöön. Lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä tapahtui muutoksia psykomotoriikkaryhmän aikana ja he innostuivat kokeilemaan erilaisia psykomotoriikkaryhmässä tehtyjä liikkeitä arjessaan. Lapset saivat onnistumisen kokemuksia, jotka rakentavat positiivista minäkäsitystä. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että psykomotoriikkaryhmä sopii viisivuotiaille lapsille. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi vanhempien tai päiväkodin henkilökunnan osallistamisella psykomotoriikkaryhmän toimintaan.