Förlossningsdepression och bemötande - ett läromedel för studerande på Yrkeshögskolan Novia i Vasa
With-Hällund, Emma (2012)
With-Hällund, Emma
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315239
Tiivistelmä
Utvecklingsarbete:
Detta utvecklingsarbete grundar sig på mitt examensarbete ”Hur mår du?” – En empirisk studie om kvinnors upplevelser av mödrarådgivningens sätt att bemöta kvinnor med förlossningsdepression (With-Hällund & Österåker, 2012). Syftet med arbetet är att vårdstuderande på Yrkeshögskolan Novia i Vasa ska lära sig mera om förlossningsdepression samt få praktiska kunskaper om hur man som vårdpersonal bör bemöta kvinnor som lider av förlossningsdepression.
Resultatet av detta arbete består av ett läromedel i form av en internetkurs som finns tillgänglig på lärplattformen Moodle. Moodle används sedan tidigare av Yrkeshögskolan Novia. Internetkursen har utformats med hjälp av olika råd om hur man kan skapa ett digitalt läromedel. Kursmaterialet baseras på examensarbetet.
Internetkursen består av fyra olika delar: introduktion, kapitel om förlossningsdepression, kapitel om bemötande vid förlossningsdepression samt slutligen en sammanfattning och utvärdering. Kursdelarna delas sedan in i underkapitel. I dessa beskrivs bland annat vad förlossningsdepression är, vilka riskfaktorer som är kopplade till sjukdomen, vilka konsekvenser den kan få och hur kvinnor kan uppleva den. Dessutom ges konkreta råd om vad man som vårdpersonal ska tänka på i mötet med kvinnor som lider av förlossningsdepression. I kursen blandas teori med olika typer av uppgifter. Läraren som använder sig av kursen kan själv bestämma på vilket sätt kursen ska utföras, men det finns också beskrivningar under kursens gång. Development work:
This expert knowledge project is based on my bachelor’s thesis “’How are you?” – An empirical study in women’s experiences about the way of treating women with postpartum depression in maternity care (With-Hällund & Österåker, 2012). The purpose of this work is that nursing students at Novia University of Applied Sciences in Vaasa will learn more about postpartum depression and how to treat women suffering from the disease.
The result of this work is an educational material in the form of an internet course, which is available on the educational platform Moodle. Moodle has also previously been used by the University of Applied Sciences. The internet course has been developed with the help of different advice on how to create a digital educational material.
The internet course consists of four different parts. These are an introduction, a chapter about postpartum depression, a chapter about how to treat women suffering from the disease and a summery and evaluation. The different parts of the course are also split up into subchapters. These describe postpartum depression, its risk factors and consequences, and women’s experiences of the disease. Furthermore, advice on how nursing staff should treat women suffering from postpartum depression is given. The internet course consists of theory parts and different kinds of tasks. The teacher using the course is allowed to decide how to execute it, but there are also descriptions in the course.
Detta utvecklingsarbete grundar sig på mitt examensarbete ”Hur mår du?” – En empirisk studie om kvinnors upplevelser av mödrarådgivningens sätt att bemöta kvinnor med förlossningsdepression (With-Hällund & Österåker, 2012). Syftet med arbetet är att vårdstuderande på Yrkeshögskolan Novia i Vasa ska lära sig mera om förlossningsdepression samt få praktiska kunskaper om hur man som vårdpersonal bör bemöta kvinnor som lider av förlossningsdepression.
Resultatet av detta arbete består av ett läromedel i form av en internetkurs som finns tillgänglig på lärplattformen Moodle. Moodle används sedan tidigare av Yrkeshögskolan Novia. Internetkursen har utformats med hjälp av olika råd om hur man kan skapa ett digitalt läromedel. Kursmaterialet baseras på examensarbetet.
Internetkursen består av fyra olika delar: introduktion, kapitel om förlossningsdepression, kapitel om bemötande vid förlossningsdepression samt slutligen en sammanfattning och utvärdering. Kursdelarna delas sedan in i underkapitel. I dessa beskrivs bland annat vad förlossningsdepression är, vilka riskfaktorer som är kopplade till sjukdomen, vilka konsekvenser den kan få och hur kvinnor kan uppleva den. Dessutom ges konkreta råd om vad man som vårdpersonal ska tänka på i mötet med kvinnor som lider av förlossningsdepression. I kursen blandas teori med olika typer av uppgifter. Läraren som använder sig av kursen kan själv bestämma på vilket sätt kursen ska utföras, men det finns också beskrivningar under kursens gång.
This expert knowledge project is based on my bachelor’s thesis “’How are you?” – An empirical study in women’s experiences about the way of treating women with postpartum depression in maternity care (With-Hällund & Österåker, 2012). The purpose of this work is that nursing students at Novia University of Applied Sciences in Vaasa will learn more about postpartum depression and how to treat women suffering from the disease.
The result of this work is an educational material in the form of an internet course, which is available on the educational platform Moodle. Moodle has also previously been used by the University of Applied Sciences. The internet course has been developed with the help of different advice on how to create a digital educational material.
The internet course consists of four different parts. These are an introduction, a chapter about postpartum depression, a chapter about how to treat women suffering from the disease and a summery and evaluation. The different parts of the course are also split up into subchapters. These describe postpartum depression, its risk factors and consequences, and women’s experiences of the disease. Furthermore, advice on how nursing staff should treat women suffering from postpartum depression is given. The internet course consists of theory parts and different kinds of tasks. The teacher using the course is allowed to decide how to execute it, but there are also descriptions in the course.