Tunteiden avaruus : Espoon kaupungin työväenopiston musiikin taiteen perusopetusryhmän lopputyökonsertti 2012 ja sen tuottaminen
Ojala, Anni (2012)
Ojala, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315225
Tiivistelmä
Espoon kaupungin työväenopistossa käynnistyi syksyllä 2008 musiikin taiteen perusopetuslinja (yleinen oppimäärä). Opetus on kaksivuotinen, aikuisille laulunharrastajille suunnattu monipuolisia musiikkiopintoja sisältävä kokonaisuus, joka huipentuu opiskelijoiden itsensä suunnittelemaan ja toteuttamaan lopputyökonserttiproduktioon. Olin itse klassisen yksinlaulun opiskelijana mukana pilottiryhmässä vuosina 2008-2010, ja tämän toiminnallisen opinnäytetyöni produktina oli seuraavan (v. 2010-2012) musiikin taiteen perusopetusryhmän eli Tpo:n lopputyöproduktion tuottaminen. Tavoitteena oli kehittää lopputyön taiteellista ja tuotantoprosessia ja luoda toimintaehdotuksia tuleviin produktioihin.
Lopputyöproduktion suunnittelu aloitettiin syksyllä 2011 opiskelijoiden yhteisellä ideoinnilla sekä työnjaolla. Jokainen opiskelija valitsi itselleen soololaulun esitettäväksi ja lisäksi konserttiin otettiin kaksi yhteislaulua sekä ns. sävelveistos. Yhtenäiseksi teemaksi haluttiin rakkaus ja juoniaiheeksi avaruusolennon tutustuminen ihmiselämään, ja produktion nimeksi tuli lopulta Tunteiden avaruus. Suunnittelu- ja harjoitusvaihe kesti syksystä kevääseen, ja produktio esitettiin lauantaina 21.4.2012 kaksi kertaa. Esityspaikkana oli Espoon keskuksessa väestönsuojatiloissa sijaitseva entinen elokuvateatteri Kannusali, jota hallinnoi nykyisin Espoon kulttuuritoimi.
Olin tiiviisti mukana tuotantoprosessissa alusta loppuun koordinoimassa toimintaa ja toimimassa samalla yhteyshenkilönä Espoon työväenopistoon, missä samanaikaisesti myös työskentelin osa-aikaisena musiikin tiimisihteerinä. Omasta Tpo-kokemuksestani oli prosessissa selkeää hyötyä, ja tavoitteena olikin ottaa oppia edelliskerrasta ja kehittää lopputyökonseptia toimivammaksi ja sujuvammaksi. Muutamat aikaisemmat sudenkuopat vältettiinkin, ja Tunteiden avaruus onnistui oikein hyvin. Ongelmakohdiksi prosessissa todettiin kuitenkin edelleen aikataulutus sekä henkilökohtainen ajanhallinta.
Tässä opinnäytetyössäni käyn läpi koko tuotantoprosessin suunnittelun ja toteutuksen sekä analysoin lopputulosta niin omasta, Tpo-opiskelijoiden kuin ohjaavan opettajankin näkökulmasta. Esittelen lisäksi muutamia ideoita mahdollisiin tuleviin produktioihin. Opinnäytetyöprosessini aikana tutustuin tapahtumatuotantoa ja taiteen perusopetusta käsitteleviin aineistoihin sekä aihetta sivuaviin aikaisempiin opinnäytetöihin sekä, omasta esiintyjätaustastani johtuen, myös hieman esiintymisen psykologiaan liittyvään materiaaliin.
Lopputyöproduktion suunnittelu aloitettiin syksyllä 2011 opiskelijoiden yhteisellä ideoinnilla sekä työnjaolla. Jokainen opiskelija valitsi itselleen soololaulun esitettäväksi ja lisäksi konserttiin otettiin kaksi yhteislaulua sekä ns. sävelveistos. Yhtenäiseksi teemaksi haluttiin rakkaus ja juoniaiheeksi avaruusolennon tutustuminen ihmiselämään, ja produktion nimeksi tuli lopulta Tunteiden avaruus. Suunnittelu- ja harjoitusvaihe kesti syksystä kevääseen, ja produktio esitettiin lauantaina 21.4.2012 kaksi kertaa. Esityspaikkana oli Espoon keskuksessa väestönsuojatiloissa sijaitseva entinen elokuvateatteri Kannusali, jota hallinnoi nykyisin Espoon kulttuuritoimi.
Olin tiiviisti mukana tuotantoprosessissa alusta loppuun koordinoimassa toimintaa ja toimimassa samalla yhteyshenkilönä Espoon työväenopistoon, missä samanaikaisesti myös työskentelin osa-aikaisena musiikin tiimisihteerinä. Omasta Tpo-kokemuksestani oli prosessissa selkeää hyötyä, ja tavoitteena olikin ottaa oppia edelliskerrasta ja kehittää lopputyökonseptia toimivammaksi ja sujuvammaksi. Muutamat aikaisemmat sudenkuopat vältettiinkin, ja Tunteiden avaruus onnistui oikein hyvin. Ongelmakohdiksi prosessissa todettiin kuitenkin edelleen aikataulutus sekä henkilökohtainen ajanhallinta.
Tässä opinnäytetyössäni käyn läpi koko tuotantoprosessin suunnittelun ja toteutuksen sekä analysoin lopputulosta niin omasta, Tpo-opiskelijoiden kuin ohjaavan opettajankin näkökulmasta. Esittelen lisäksi muutamia ideoita mahdollisiin tuleviin produktioihin. Opinnäytetyöprosessini aikana tutustuin tapahtumatuotantoa ja taiteen perusopetusta käsitteleviin aineistoihin sekä aihetta sivuaviin aikaisempiin opinnäytetöihin sekä, omasta esiintyjätaustastani johtuen, myös hieman esiintymisen psykologiaan liittyvään materiaaliin.