World Design Capital 2012 -vuoden hyödyntäminen Helsingin matkailuyrityksissä
Tuominen, Sanna (2012)
Tuominen, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315181
Tiivistelmä
Yli puolet maailman väestöstä asuu kaupunkiympäristössä, mikä tuo paljon uusia haasteita kaupungeille näiden yrittäessä mukautua nouseviin asukasmääriin ja samalla pitää taloutensa vakaana. Design on nousemassa keskeiseksi työkaluksi niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella ja sen avulla voidaan saada kaupunki näyttämään houkuttelevammalta, eloisammalta sekä toimivalta niin vierailijalle kuin paikallisille asukkaille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa vaikutuksia, joita World Design Capital Helsinki 2012 -vuodella on ollut Helsingin matkailutoimijoihin. World Design Capital -nimitys on pohjimmiltaan eräänlainen markkinointihanke kaupungeille, jotka ovat käyttäneet designia hyväkseen uudistaakseen itseään sekä parantaakseen sosiaalista, kulttuurista sekä taloudellista elämäänsä. Hankkeella pyritään edistämään ja tukemaan designin hyödyntämistä näillä kolmella osa-alueella. Työ tehtiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle.
Tutkimus suoritettiin monistrategista tutkimusmenetelmää käyttämällä heinä-syyskuussa 2012 ja se koostui kvalitatiivisista asiantuntijahaastatteluista sekä näiden pohjalta suoritetusta kvantitatiivisesta kyselystä. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan viidestä osallistuvasta kaupungista ainoastaan Helsinkiä. Rajaus ulottui myös kerättävään aineistoon, sillä tutkimuksessa käytettiin harkinnanvaraista otantaa valitsemalla tarkkaan tutkimukseen osallistuvat henkilöt.
Saatujen tulosten perusteella Helsingin matkailuyritykset ovat hyödyntäneet World Design Capital -vuotta hyvin vaihtelevasti. Vuoteen osallistuneista osa oli hyödyntänyt vuotta varsin aktiivisesti niin tuotekehityksellisin että markkinointiviestinnällisin keinoin tai osallistumalla vuoden tapahtumatoimintaan. Suurin osa oli kuitenkin hyödyntänyt vuotta vain ajattelun ja suunnittelun tasolla.
Tuloksista selvisi, että Helsingin matkailuyritykset kokivat vuoden positiivisena, mutta olisivat toivoneet parempaa sekä kattavampaa tiedotusta ja markkinointiviestintää. Osa oli hyötynyt vuodesta monin eri tavoin, kuten näkyvyyden parantumisena, kasvaneina asiakasmäärinä tai yritysyhteistyön ja verkostoitumisen lisääntymisenä. Osa myönsi, ettei vuodella ollut minkäänlaista vaikutusta heidän toimintaansa. Vuodelta oli odotettu paljon, eivätkä kaikkien odotukset olleet täyttyneet.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa vaikutuksia, joita World Design Capital Helsinki 2012 -vuodella on ollut Helsingin matkailutoimijoihin. World Design Capital -nimitys on pohjimmiltaan eräänlainen markkinointihanke kaupungeille, jotka ovat käyttäneet designia hyväkseen uudistaakseen itseään sekä parantaakseen sosiaalista, kulttuurista sekä taloudellista elämäänsä. Hankkeella pyritään edistämään ja tukemaan designin hyödyntämistä näillä kolmella osa-alueella. Työ tehtiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle.
Tutkimus suoritettiin monistrategista tutkimusmenetelmää käyttämällä heinä-syyskuussa 2012 ja se koostui kvalitatiivisista asiantuntijahaastatteluista sekä näiden pohjalta suoritetusta kvantitatiivisesta kyselystä. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan viidestä osallistuvasta kaupungista ainoastaan Helsinkiä. Rajaus ulottui myös kerättävään aineistoon, sillä tutkimuksessa käytettiin harkinnanvaraista otantaa valitsemalla tarkkaan tutkimukseen osallistuvat henkilöt.
Saatujen tulosten perusteella Helsingin matkailuyritykset ovat hyödyntäneet World Design Capital -vuotta hyvin vaihtelevasti. Vuoteen osallistuneista osa oli hyödyntänyt vuotta varsin aktiivisesti niin tuotekehityksellisin että markkinointiviestinnällisin keinoin tai osallistumalla vuoden tapahtumatoimintaan. Suurin osa oli kuitenkin hyödyntänyt vuotta vain ajattelun ja suunnittelun tasolla.
Tuloksista selvisi, että Helsingin matkailuyritykset kokivat vuoden positiivisena, mutta olisivat toivoneet parempaa sekä kattavampaa tiedotusta ja markkinointiviestintää. Osa oli hyötynyt vuodesta monin eri tavoin, kuten näkyvyyden parantumisena, kasvaneina asiakasmäärinä tai yritysyhteistyön ja verkostoitumisen lisääntymisenä. Osa myönsi, ettei vuodella ollut minkäänlaista vaikutusta heidän toimintaansa. Vuodelta oli odotettu paljon, eivätkä kaikkien odotukset olleet täyttyneet.