Korinmittalaitteiden vertailu
Savola, Joona (2012)
Savola, Joona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215168
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli vertailla vauriokorjauksessa käytettäviä korinmittalaitteita. Mittalaitteiden haluttiin olevan toimintaperiaatteiltaan mahdollisimman erilaisia, mutta myös täysin ammattikäyttöön soveltuvia. Työ tehtiin yhteistyössä Työtehoseuran Koriakatemian kanssa, jonka valikoimista mittalaitteet myös valittiin.
Vertailun pohjana toimivat mittalaitteiden tekniset tiedot sekä Maan Auton koulutusajoneu-volla suoritetut koemittaukset. Kerättyjen tietojen perusteella pyrittiin selvittämään laitteiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä täsmentämään niiden eroja. Koemittausten pohjalta pyrittiin lisäksi havainnollistamaan mittalaitteiden antamien mittaustulosten luotettavuutta.
Työn alussa käsiteltävässä teoriaosuudessa selvennetään kolarivaurioiden vaikutusta auton rakenteisiin ja ajo-ominaisuuksiin. Teoriaosuudessa kuvataan, mihin korinmittaus perustuu ja miten eri tavoin mittaukset voidaan käytännössä suorittaa. Insinöörityössä esitellään myös erilaisten mittalaitteiden hyödyntämät tekniikat mittaustulosten saavuttamiseksi.
Vaurioajoneuvojen kohdalla käsitellään vakuutusyhtiön menettelytapoja vauriotapausten tilanteiden mukaisesti. Lunastukseen päätyneen ja rekisteristä poistetun vaurioajoneuvon kohdalla tarkastellaan sen palauttamista tieliikenteeseen, kun korjaustyön ehtona on myös korinmittauksen suorittaminen.
Yritykset voivat hyödyntää insinöörityötä tulevia mittalaitehankintoja suunnitellessa. Työ auttaa myös ymmärtämään, miksi mittaamista edellytetään isompien korjausten yhteydes-sä tehden korinmittalaitteista samalla pakollisia monien vauriokorjaamojen käytössä.
Vertailun pohjana toimivat mittalaitteiden tekniset tiedot sekä Maan Auton koulutusajoneu-volla suoritetut koemittaukset. Kerättyjen tietojen perusteella pyrittiin selvittämään laitteiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä täsmentämään niiden eroja. Koemittausten pohjalta pyrittiin lisäksi havainnollistamaan mittalaitteiden antamien mittaustulosten luotettavuutta.
Työn alussa käsiteltävässä teoriaosuudessa selvennetään kolarivaurioiden vaikutusta auton rakenteisiin ja ajo-ominaisuuksiin. Teoriaosuudessa kuvataan, mihin korinmittaus perustuu ja miten eri tavoin mittaukset voidaan käytännössä suorittaa. Insinöörityössä esitellään myös erilaisten mittalaitteiden hyödyntämät tekniikat mittaustulosten saavuttamiseksi.
Vaurioajoneuvojen kohdalla käsitellään vakuutusyhtiön menettelytapoja vauriotapausten tilanteiden mukaisesti. Lunastukseen päätyneen ja rekisteristä poistetun vaurioajoneuvon kohdalla tarkastellaan sen palauttamista tieliikenteeseen, kun korjaustyön ehtona on myös korinmittauksen suorittaminen.
Yritykset voivat hyödyntää insinöörityötä tulevia mittalaitehankintoja suunnitellessa. Työ auttaa myös ymmärtämään, miksi mittaamista edellytetään isompien korjausten yhteydes-sä tehden korinmittalaitteista samalla pakollisia monien vauriokorjaamojen käytössä.