"Voima"-ryhmä : vertaistukiryhmän toimintamallin kehittäminen Piippolan ammatti- ja kulttuuriopistossa
Träskelin, Kirsi (2012)
Träskelin, Kirsi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215160
Tiivistelmä
Kehittämistyö toteutettiin Piippolan ammatti- ja kulttuuriopistossa lukuvuoden 2011-2012 aikana. Kehittämistyö oli osa Jokilaakson koulutuskuntayhtymän ja opetushallituksen rahoittamaa erityisopetuksen kehittämishanketta. Kehittämistyö tehtiin hankeen toisen osan tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena oli kokeilla vertaistukiryhmää opiskelun tukipalveluna.
Kehittämistyön tarkoituksena oli laatia vertaistukiryhmälle sisällöt ja tavoitteet sekä opiskelijahuollollisesta, että pedagogisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli myös arvioida toimintaa ja raportoida siitä. Viitekehyksenä kehittämistyössä olivat mielenterveyden edistämisen, erityispedagogiikan ja sosiaalipedagogiikan näkökulmat. Toiminnassa käytettiin Petersonin, Sampsonin ja Reardonin (1991) kehittämää cip-ohjaustarveanalyysiä ja casve-kehää. Ryhmän toiminnassa huomioitiin erilaiset ryhmän teoriat.
Kehittämistyössä tutkimuksellisena menetelmänä oli toimintatutkimus. Arviointiaineistot kerättiin ryhmään osallistuneilta opiskelijoilta, ryhmän ohjaajilta ja sidosryhmiltä. Arviointiin käytettiin sekä kyselyä, että dialogisia ja narratiivisia menetelmiä. Tutkimuskysymyksinä olivat: mitkä ovat oppimisen uhat ja haasteet aikuisilla naisopiskelijoilla sekä, miten vertaistukiryhmä lisää aikuisten naisopiskelijoiden oppimisen valmiuksia, edistää opintojen etenemistä ja niissä jaksamista?
Kehittämistyö on kuvaus ensimmäisestä tutkimuskehästä. Se pitää sisällään vertaistukiryhmän suunnittelun, toiminnan ja arvioinnin. Kehittämistyön tuloksena on julkaisu vertaistukiryhmän toimintamallista. Toiminnasta laadittiin vertaistukiryhmän ohjaajan opas, jonka avulla mallia ja sen tuloksia voidaan levittää kuntayhtymässä ja sen ulkopuolella.
Kehittämistyön tarkoituksena oli laatia vertaistukiryhmälle sisällöt ja tavoitteet sekä opiskelijahuollollisesta, että pedagogisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli myös arvioida toimintaa ja raportoida siitä. Viitekehyksenä kehittämistyössä olivat mielenterveyden edistämisen, erityispedagogiikan ja sosiaalipedagogiikan näkökulmat. Toiminnassa käytettiin Petersonin, Sampsonin ja Reardonin (1991) kehittämää cip-ohjaustarveanalyysiä ja casve-kehää. Ryhmän toiminnassa huomioitiin erilaiset ryhmän teoriat.
Kehittämistyössä tutkimuksellisena menetelmänä oli toimintatutkimus. Arviointiaineistot kerättiin ryhmään osallistuneilta opiskelijoilta, ryhmän ohjaajilta ja sidosryhmiltä. Arviointiin käytettiin sekä kyselyä, että dialogisia ja narratiivisia menetelmiä. Tutkimuskysymyksinä olivat: mitkä ovat oppimisen uhat ja haasteet aikuisilla naisopiskelijoilla sekä, miten vertaistukiryhmä lisää aikuisten naisopiskelijoiden oppimisen valmiuksia, edistää opintojen etenemistä ja niissä jaksamista?
Kehittämistyö on kuvaus ensimmäisestä tutkimuskehästä. Se pitää sisällään vertaistukiryhmän suunnittelun, toiminnan ja arvioinnin. Kehittämistyön tuloksena on julkaisu vertaistukiryhmän toimintamallista. Toiminnasta laadittiin vertaistukiryhmän ohjaajan opas, jonka avulla mallia ja sen tuloksia voidaan levittää kuntayhtymässä ja sen ulkopuolella.