Physical activity of children aged 3 to 4 : Parents' viewpoint
Hartikainen, Paula (2012)
Hartikainen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215148
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoituksena oli selvittää 3-4-vuotiaiden lasten vanhempien mielipiteitä liikunnan ja leikin määrästä, laadusta sekä merkityksekkyydestä. Aihe nousee ajankohtaisesta julkisesta keskustelusta sekä lasten terveyden tilaa koskevista tutkimuksista Suomessa.
Lopputyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin jakamalla kyselyitä kahden-kymmenen lapsen vanhemmille Salmisaaren liikuntapäiväkodissa.
Tulokset osoittavat vanhempien positiivisia asenteita leikkiä ja fyysistä aktiivisuutta kohtaan. He ymmärtävät näiden merkityksen. Lähes kaikki ovat samaa mieltä laadusta, mutta ideaalisista liikunnan ja leikin määristä on mielipiteissä eroavaisuuksia.
Lopputyön tulokset antavat ymmärtää, että tilanne ei ole niin paha kuin julkisesta keskustelusta voisi ymmärtää. Vanhempien mukaan suurin osa lapsista liikkuu ja leikkii tarpeeksi. Vanhemmat arvioivat leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitykselliseksi osaksi lapsen kehitystä. He kuvailevat leikin ja fyysisen aktiivisuuden olevan parhaimmillaan, kun ne ovat monipuolisia. Kyseisissä tapauksissa leikki ja fyysinen aktiivisuus kuvailtiin esimerkiksi sosiaaliseksi ja kehittäväksi.
Lopputyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin jakamalla kyselyitä kahden-kymmenen lapsen vanhemmille Salmisaaren liikuntapäiväkodissa.
Tulokset osoittavat vanhempien positiivisia asenteita leikkiä ja fyysistä aktiivisuutta kohtaan. He ymmärtävät näiden merkityksen. Lähes kaikki ovat samaa mieltä laadusta, mutta ideaalisista liikunnan ja leikin määristä on mielipiteissä eroavaisuuksia.
Lopputyön tulokset antavat ymmärtää, että tilanne ei ole niin paha kuin julkisesta keskustelusta voisi ymmärtää. Vanhempien mukaan suurin osa lapsista liikkuu ja leikkii tarpeeksi. Vanhemmat arvioivat leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitykselliseksi osaksi lapsen kehitystä. He kuvailevat leikin ja fyysisen aktiivisuuden olevan parhaimmillaan, kun ne ovat monipuolisia. Kyseisissä tapauksissa leikki ja fyysinen aktiivisuus kuvailtiin esimerkiksi sosiaaliseksi ja kehittäväksi.