Yläkoululaisten seksuaalikasvatukseen käytettävän Kondomilla kulkee -videon arviointi
Mäki, Lea; Ryymin, Elina (2012)
Mäki, Lea
Ryymin, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on arvioida Metropolia Ammattikorkeakoulun Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa 2009–2012 -hankkeen tuottamaa Kondomilla kulkee -video. Opinnäytetyömme on osa yllämainittua hanketta. Arvioimme Kondomilla kulkee -videon yhteistyössä Sompion koulun terveydenhoitaja Soile Heleniuksen, liikunnan ja terveystiedon opettaja Pirjo Leppäsen ja koulun oppilaiden kanssa. Tavoite oli saada arvio Kondomilla kulkee -videosta ja kehittämisideoita seuraavia seksuaalikasvatusmateriaaleja varten.
Aineisto kerättiin Sompion koulun yhdeksäsluokkalaisilta (n=40) tiistaina 4.9.2012. Orientoimme heidät ensin sananarvausleikillä aiheeseen, minkä jälkeen esitimme kondomin käytöstä kertovan videon. Videon katselun jälkeen jaoimme nuorille arviointilomakkeen, jonka avulla keräsimme heiltä heidän arvionsa videosta. Arviointilomake oli meidän suunnittelemamme ja se pohjautui Terveyden edistämisen keskuksen julkaisemiin terveysaineiston arviointikriteereihin. Vastaukset analysointiin tilasointiohjelma SPSS PASW avulla.
Nuorten mielestä Kondomilla kulkee -video sopii yläkouluikäisille. Tieto oli asiallista ja asiantuntevaa. Kritiikkiä nuoret antoivat editoinnille, jota heidän mielestään pitäisi parantaa. Myös Sompion koulun terveydenhoitaja Soile Helenius ja liikunnan ja terveystiedonopettaja Pirjo Leppänen katsoivat videon ja totesivat sen soveltuvan yläkoulun seksuaalikasvatukseen.
Tuloksista selvisi, että videon graafiseen suunnitteluun ja editointiin täytyisi panostaa. Päihteitä ei oteta videossa puheeksi, vaikka monelta kondomi saattaa unohtua päihteiden vaikutuksen alaisena. Video oli alun perin suunniteltu kouluterveydenhoitajien käyttöön, mutta opinnäytetyöprosessin aikana selvisi, etteivät kouluterveydenhoitajat ole päävastuussa peruskoululaisten seksuaalikasvatuksesta. Videon tulisi olla myös muiden seksuaalikasvattajien käytettävissä.
Aineisto kerättiin Sompion koulun yhdeksäsluokkalaisilta (n=40) tiistaina 4.9.2012. Orientoimme heidät ensin sananarvausleikillä aiheeseen, minkä jälkeen esitimme kondomin käytöstä kertovan videon. Videon katselun jälkeen jaoimme nuorille arviointilomakkeen, jonka avulla keräsimme heiltä heidän arvionsa videosta. Arviointilomake oli meidän suunnittelemamme ja se pohjautui Terveyden edistämisen keskuksen julkaisemiin terveysaineiston arviointikriteereihin. Vastaukset analysointiin tilasointiohjelma SPSS PASW avulla.
Nuorten mielestä Kondomilla kulkee -video sopii yläkouluikäisille. Tieto oli asiallista ja asiantuntevaa. Kritiikkiä nuoret antoivat editoinnille, jota heidän mielestään pitäisi parantaa. Myös Sompion koulun terveydenhoitaja Soile Helenius ja liikunnan ja terveystiedonopettaja Pirjo Leppänen katsoivat videon ja totesivat sen soveltuvan yläkoulun seksuaalikasvatukseen.
Tuloksista selvisi, että videon graafiseen suunnitteluun ja editointiin täytyisi panostaa. Päihteitä ei oteta videossa puheeksi, vaikka monelta kondomi saattaa unohtua päihteiden vaikutuksen alaisena. Video oli alun perin suunniteltu kouluterveydenhoitajien käyttöön, mutta opinnäytetyöprosessin aikana selvisi, etteivät kouluterveydenhoitajat ole päävastuussa peruskoululaisten seksuaalikasvatuksesta. Videon tulisi olla myös muiden seksuaalikasvattajien käytettävissä.