Onnistunut palkkahallinnon ulkoistaminen
Vaahtera, Sari (2012)
Vaahtera, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111115099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111115099
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakasnäkökulmasta katsottuna, kuinka palkkahallinnon ulkoistaminen toteutetaan onnistuneesti. Tavoitteena oli kuvata tyypillinen ulkoistuspalveluasiakas ja selvittää ulkoistamisen suurimmat riskit ja onnistuneen ulkoistamisen tunnusmerkit.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa alan kirjallisuudesta ja sähköisistä internetlähteistä. Työn tutkimusaineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluita sellaisten yritysten edustajille, jotka ovat ulkoistaneet palkanlaskentansa.
Tutkimus osoitti, että onnistunut palkkahallinnon ulkoistaminen vaatii paljon töitä, mutta sen toteutuminen ei ole mahdotonta. Tyypillinen ulkoistuspalveluasiakas ulkoistaa pääasiassa yrityksensä tukitoimintoja, ja ulkoistamisen suurimpina riskeinä pidettiin palvelussa tai toiminnossa tapahtuvia virheitä tai muutoksia, jotka aiheuttavat asiakkaalle ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Onnistuneen ulkoistamisen tunnusmerkkeihin puolestaan kuuluvat säännölliset tapaamiset asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä, huolellisesti laaditut pelisäännöt, toimitusvarmuus ja kustannustehokkuus.
Johtopäätöksinä voitiin todeta onnistuneen ulkoistamisen toteutuneen täydellisesti silloin, kun edes asiakasyrityksen oma henkilöstö ei ole huomannut toiminnossa minkäänlaista muutosta.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa alan kirjallisuudesta ja sähköisistä internetlähteistä. Työn tutkimusaineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluita sellaisten yritysten edustajille, jotka ovat ulkoistaneet palkanlaskentansa.
Tutkimus osoitti, että onnistunut palkkahallinnon ulkoistaminen vaatii paljon töitä, mutta sen toteutuminen ei ole mahdotonta. Tyypillinen ulkoistuspalveluasiakas ulkoistaa pääasiassa yrityksensä tukitoimintoja, ja ulkoistamisen suurimpina riskeinä pidettiin palvelussa tai toiminnossa tapahtuvia virheitä tai muutoksia, jotka aiheuttavat asiakkaalle ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Onnistuneen ulkoistamisen tunnusmerkkeihin puolestaan kuuluvat säännölliset tapaamiset asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä, huolellisesti laaditut pelisäännöt, toimitusvarmuus ja kustannustehokkuus.
Johtopäätöksinä voitiin todeta onnistuneen ulkoistamisen toteutuneen täydellisesti silloin, kun edes asiakasyrityksen oma henkilöstö ei ole huomannut toiminnossa minkäänlaista muutosta.