Suomen luontokeskus Haltian käyttäjälähtöisen kokouspalvelun konseptointi
Katja, Siiki; Anne, Ranki (2012)
Katja, Siiki
Anne, Ranki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Metsähallitus ja opinnäytetyön kohteena oli Suomen luontokeskus Haltia, joka on rakenteilla Espoon Nuuksioon, Pitkäjärven rannalle. Suomen luontokeskus Haltia on suomalaisen luonnon erityispiirteisiin perustuva elämyksellinen näyttely-, tieto- ja tapahtumakeskus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomen luontokeskus Haltian kokouspalvelukonseptia käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Ensimmäisenä tavoitteina oli selvittää asiantuntijahaastattelun avulla potenttiaalisimpia Haltian kokousasiakasryhmiä. Toisena tavoitteena oli kartoittaa kokouspalveluasiakkaiden toiveita uuden luontokeskukseen palvelujen suhteen. Kolmantena tavoitteena oli laatia kilpailija-analyysi vastaavanlaisista kokouspalveluja tuottavista kohteista pääkaupunkiseudulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu kokouspalveluiden teoriasta, kuten kokouspaikan valintaan liittyvistä seikoista sekä kokoustilojen varustelusta. Lisäksi tärkeänä osana teoreettista viitekehystä on käyttäjälähtöisten palvelujen suunnittelu, kilpailija-analyysi sekä palvelujen konseptointi. Menetelminä selvitystyössä käytettiin teemahaastattelua ja kyselytutkimusta, joiden pohjalta luotiin persoonahahmot.
Teemahaastattelusta ja kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Haltian luonnonläheisille kokouspalveluille voitiin olettaa olevan kysyntää. Kokoustilojen määrässä Haltia ei kykene kilpailemaan suurimpien kokuspalveluntarjoajien kanssa, mutta edullinen hintataso ja erityislaatuinen ympäristö ovat sen valttikortteja alueen kovassa kilpailussa.
Teemahaastattelun ja kyselytutkimusken tuloksiin pohjautuen luotiin persoonahahmot , joilla voidaan kuvata Haltian potentiaalisia asiakasryhmiä. Suomen luontokeskus Haltia pystyy käyttämään tässä opinnäytetyössä luotuja persoonahahmoja suunnitellessaan kokouspalveluja, sekä luontokeskuksen markkinointia ja palvelupaketteja. Persoonahahmojen avulla pystyttiin esittämään alustavaa, esitutkimustietoa ja ehdotuksia siitä, mihin asioihin Haltiassa voidaan kiinnittää huomiota suunniteltaessa kokouspalveluja eri asiakasryhmille.
Ensimmäisenä tavoitteina oli selvittää asiantuntijahaastattelun avulla potenttiaalisimpia Haltian kokousasiakasryhmiä. Toisena tavoitteena oli kartoittaa kokouspalveluasiakkaiden toiveita uuden luontokeskukseen palvelujen suhteen. Kolmantena tavoitteena oli laatia kilpailija-analyysi vastaavanlaisista kokouspalveluja tuottavista kohteista pääkaupunkiseudulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu kokouspalveluiden teoriasta, kuten kokouspaikan valintaan liittyvistä seikoista sekä kokoustilojen varustelusta. Lisäksi tärkeänä osana teoreettista viitekehystä on käyttäjälähtöisten palvelujen suunnittelu, kilpailija-analyysi sekä palvelujen konseptointi. Menetelminä selvitystyössä käytettiin teemahaastattelua ja kyselytutkimusta, joiden pohjalta luotiin persoonahahmot.
Teemahaastattelusta ja kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Haltian luonnonläheisille kokouspalveluille voitiin olettaa olevan kysyntää. Kokoustilojen määrässä Haltia ei kykene kilpailemaan suurimpien kokuspalveluntarjoajien kanssa, mutta edullinen hintataso ja erityislaatuinen ympäristö ovat sen valttikortteja alueen kovassa kilpailussa.
Teemahaastattelun ja kyselytutkimusken tuloksiin pohjautuen luotiin persoonahahmot , joilla voidaan kuvata Haltian potentiaalisia asiakasryhmiä. Suomen luontokeskus Haltia pystyy käyttämään tässä opinnäytetyössä luotuja persoonahahmoja suunnitellessaan kokouspalveluja, sekä luontokeskuksen markkinointia ja palvelupaketteja. Persoonahahmojen avulla pystyttiin esittämään alustavaa, esitutkimustietoa ja ehdotuksia siitä, mihin asioihin Haltiassa voidaan kiinnittää huomiota suunniteltaessa kokouspalveluja eri asiakasryhmille.