SEPAn vaikutukset maksuliikenteen järjestelmiin case yrityksessä
Auvinen, Kati (2012)
Auvinen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714969
Tiivistelmä
Euroopan yhtenäiseen maksualueeseen, SEPAan (Single Euro Payments Area) siirryttiin marraskuun alussa vuonna 2011. Yrityksen maksuliikenteeseen liittyy monia taloushallinnon järjestelmiä, joissa jokaisessa on jouduttu toteuttamaan tiettyjä muutoksia SEPAn myötä. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on kohdeyrityksen tarve raportoida ja tuoda esille SEPA-siirtymän jälkeinen tilanne, sekä sen vaikutukset taloushallinnon järjestelmissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut perehtyä SEPAn aiheuttamiin muutoksiin yrityksen maksuliikenteen järjestelmissä kohdeyrityksessä. Lisäksi tavoitteena on ollut kartoittaa SEPAn aiheuttamaa muutosprosessia organisaatiossa käyttäjien näkökulmasta, sekä tuoda esille tutkimuksessa havaittuja ongelmia ja niiden kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimusmenetelmällä valitsemalla tutkimusstrategiaksi tapaustutkimus. Tapaustutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Kohdeorganisaatiossa haastateltiin viittä henkilöä, jotka ovat päivittäin tekemisissä maksuliikenteen järjestelmien kanssa. Haastateltavat toimivat kohdeyrityksen talousosastolla ja palkkahallinnossa. Teemahaastattelussa oli neljä eri teemaa: teema 1: taustatiedot, teema 2: aika ennen SEPAa, teema 3: työskentely SEPA -maailmassa, teema 4: kehitysajatukset.
Haastattelututkimuksesta kävi ilmi, että kohdeyrityksen muutosprosessi ei ollut täysin onnistunut, koska moni haastateltavista suhtautui tuleviin muutoksiin epäillen ja muutosvastaisesti. Tämä olisi voitu estää sillä, että maksuliikenteen järjestelmien käyttäjät olisi otettu projektiin mukaan, jolloin muutoksen hyväksyminen olisi saatu helpommin aikaan. Käyttäjät omaksuivat ajan kanssa uudet toimintamallit, mutta kokivat kuitenkin saaneensa liian vähän tietoa ja koulutusta muutoksista. Osaa haastateltavista harmitti edelleen tiedon vähäisyys, ja sen kautta mahdollisesti tehdyt virheet tai epätietoisuus ongelmatapauksissa.
Näistä seikoista huolimatta haastateltavat olivat sitä mieltä, että SEPA on auttanut ja nopeuttanut työtä järjestelmä- ja toimintatapojen muutoksilla. Kohdeorganisaatio voi hyödyntää työn tulosta tulevissa muutosprosesseissa, esimerkiksi uuden järjestelmän tai käyttöliittymän käyttöönotossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut perehtyä SEPAn aiheuttamiin muutoksiin yrityksen maksuliikenteen järjestelmissä kohdeyrityksessä. Lisäksi tavoitteena on ollut kartoittaa SEPAn aiheuttamaa muutosprosessia organisaatiossa käyttäjien näkökulmasta, sekä tuoda esille tutkimuksessa havaittuja ongelmia ja niiden kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimusmenetelmällä valitsemalla tutkimusstrategiaksi tapaustutkimus. Tapaustutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Kohdeorganisaatiossa haastateltiin viittä henkilöä, jotka ovat päivittäin tekemisissä maksuliikenteen järjestelmien kanssa. Haastateltavat toimivat kohdeyrityksen talousosastolla ja palkkahallinnossa. Teemahaastattelussa oli neljä eri teemaa: teema 1: taustatiedot, teema 2: aika ennen SEPAa, teema 3: työskentely SEPA -maailmassa, teema 4: kehitysajatukset.
Haastattelututkimuksesta kävi ilmi, että kohdeyrityksen muutosprosessi ei ollut täysin onnistunut, koska moni haastateltavista suhtautui tuleviin muutoksiin epäillen ja muutosvastaisesti. Tämä olisi voitu estää sillä, että maksuliikenteen järjestelmien käyttäjät olisi otettu projektiin mukaan, jolloin muutoksen hyväksyminen olisi saatu helpommin aikaan. Käyttäjät omaksuivat ajan kanssa uudet toimintamallit, mutta kokivat kuitenkin saaneensa liian vähän tietoa ja koulutusta muutoksista. Osaa haastateltavista harmitti edelleen tiedon vähäisyys, ja sen kautta mahdollisesti tehdyt virheet tai epätietoisuus ongelmatapauksissa.
Näistä seikoista huolimatta haastateltavat olivat sitä mieltä, että SEPA on auttanut ja nopeuttanut työtä järjestelmä- ja toimintatapojen muutoksilla. Kohdeorganisaatio voi hyödyntää työn tulosta tulevissa muutosprosesseissa, esimerkiksi uuden järjestelmän tai käyttöliittymän käyttöönotossa.