Kerroinko kaiken tarvittavan? : Tietokonetomografiaharjoittelun perehdyttämiskortti
Kulhomäki, Anne-Mari; Nevalainen, Minna (2012)
Kulhomäki, Anne-Mari
Nevalainen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614947
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tuotettiin röntgenhoitajaopiskelijoiden tietokonetomografiaharjoittelun (TT) perehdyttämiskortti Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikköön.
Työn tarkoituksena oli tukea KYS:n Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikössä tapahtuvan TT-harjoittelun opiskelijaohjausta kehittämällä työvälineeksi helppokäyttöinen röntgenhoitajaopiskelijan perehdyttämiskortti, jota opiskelija ja ohjaajat voivat käyttää seuratessaan perehdyttämisen etenemistä TT-harjoittelun aikana. Tuotoksen kohderyhmänä ovat Kliinisen radiologian yksikössä harjoittelevat röntgenhoitajaopiskelijat sekä heitä ohjaavat röntgenhoitajat.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyö tuotettiin analysoimalla teoriatietoa opiskelijaohjauksesta ja perehdyttämisestä, kansallisesta tutkintojen ja muun osaamisen viitekehyksestä (NQF), radiografia- ja sädehoitotyön koulutusohjelmakohtaisista osaamisalueista sekä tietokonetomografiasta ja laatimalla niiden pohjalta perehdyttämiskortti röntgenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyöraportissa kuvataan Savonia-ammattikorkeakoulun radiografia- ja sädehoitotyön koulutusohjelmakohtaiset osaamisalueet, jotka muodostavat röntgenhoitajaksi valmistuvan opiskelijan osaamisen tason osaamisprofiilin. Raportissa kerrotaan lisäksi perehdyttämiskortin suunnittelu- ja toteutusprosessin eteneminen.
TT-harjoittelun perehdyttämiskortissa on yhdistetty radiografia- ja sädehoitotyön koulutusohjelmakohtaiset osaamisalueet ja työn tilaajan toimintaa ohjaava TT-työprosessikuvaus. Opiskelija saa perehdyttämiskortin saapuessaan TT-harjoitteluun KYS:n Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikköön.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntynyt perehdyttämiskortti voidaan tietyin muutoksin ottaa jatkossa käyttöön muissa KYS:n Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikön modaliteeteissä. Jatkotutkimuksessa voidaan selvittää pitäisikö perehdyttämiskorttiin lisätä ns. näyttökokeita, joilla voisi mitata perehdytettävien asioiden oppimista.
Työn tarkoituksena oli tukea KYS:n Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikössä tapahtuvan TT-harjoittelun opiskelijaohjausta kehittämällä työvälineeksi helppokäyttöinen röntgenhoitajaopiskelijan perehdyttämiskortti, jota opiskelija ja ohjaajat voivat käyttää seuratessaan perehdyttämisen etenemistä TT-harjoittelun aikana. Tuotoksen kohderyhmänä ovat Kliinisen radiologian yksikössä harjoittelevat röntgenhoitajaopiskelijat sekä heitä ohjaavat röntgenhoitajat.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyö tuotettiin analysoimalla teoriatietoa opiskelijaohjauksesta ja perehdyttämisestä, kansallisesta tutkintojen ja muun osaamisen viitekehyksestä (NQF), radiografia- ja sädehoitotyön koulutusohjelmakohtaisista osaamisalueista sekä tietokonetomografiasta ja laatimalla niiden pohjalta perehdyttämiskortti röntgenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyöraportissa kuvataan Savonia-ammattikorkeakoulun radiografia- ja sädehoitotyön koulutusohjelmakohtaiset osaamisalueet, jotka muodostavat röntgenhoitajaksi valmistuvan opiskelijan osaamisen tason osaamisprofiilin. Raportissa kerrotaan lisäksi perehdyttämiskortin suunnittelu- ja toteutusprosessin eteneminen.
TT-harjoittelun perehdyttämiskortissa on yhdistetty radiografia- ja sädehoitotyön koulutusohjelmakohtaiset osaamisalueet ja työn tilaajan toimintaa ohjaava TT-työprosessikuvaus. Opiskelija saa perehdyttämiskortin saapuessaan TT-harjoitteluun KYS:n Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikköön.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntynyt perehdyttämiskortti voidaan tietyin muutoksin ottaa jatkossa käyttöön muissa KYS:n Kuvantamiskeskuksen Kliinisen radiologian yksikön modaliteeteissä. Jatkotutkimuksessa voidaan selvittää pitäisikö perehdyttämiskorttiin lisätä ns. näyttökokeita, joilla voisi mitata perehdytettävien asioiden oppimista.