Työssäoppijoista tulevaisuuden työntekijöitä: Case Sokotel Oy: Työssäoppimisympäristö kartoitus
Rantakallio, Heidi (2012)
Rantakallio, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614938
Tiivistelmä
Sokotel Oy on yksi SOK:n (Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta) omistamista tytäryhtiöistä ja se harjoittaa hotelli- ja ravintolatoimintaa pääkaupunkiseudulla sekä Tampereella, Vaasassa ja Oulussa. Yhtiön omistuksessa on yhteensä 23 hotellia, joista 17 toimii Sokos Hotels brändin alla ja 6 Radisson Blu Hotels & Resorts brändin alla. Sokos Hotels on S-ryhmän oma Suomen tunnetuin ja kattavin hotelliketju, kun taas Radisson Blu hotellitoimintaa harjoitetaan franching periaatteella.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Sokotel Oy:n kanssa osana yrityksen omaa koulutusta, jonka tarkoituksena on kouluttaa tulevaisuuden esimiehiä eri työtehtäviin matkailu- ja ravitsemisalalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Sokotel Oy:n nykytilanne työssäoppimisympäristönä sekä luoda mahdollisia keinoja sitouttaa työssäoppijoita tulevaisuudessa vahvemmin yrityksen toimintaan. Lähtökohta tutkimuksille on nykytilanne jossa Sokotel Oy:ssä ei toimita järjestelmällisesti ja yhtenäisesti koko yrityksen laajuisesti oppilaitosyhteistyötä tehdessä.
Opinnäytetyö suoritettiin kyselytutkimuksena ja haastattelututkimuksena käyttäen apuna Työssäoppimisen laatukriteerit työpaikalle –materiaalia, joka ovat osa Educa-Instituutin Yhdessä tekemällä –hanketta, joka on toteutettu monialaisten ja alueellisten verkostojen yhteistyönä vuosina 2009-2012. Tutkimusten tarkoituksena oli kartoittaa Sokotel Oy:n nykytilanne työssäoppimisympäristönä laadullisilla ja määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Käytetyt menetelmät olivat kyselyloma ja teemahaastattelu.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta työssäoppimisen ja työssäoppijoista huolehtimisen toimivan kokonaisvaltaisesti hyvin Sokotel Oy:ssä. Tuloksien perusteella voidaan todeta koulutettuja työpaikkaohjaajia olevan runsaasti. Opiskelijoiden ohjaaminen tapahtuu koulutuksesta opitusti perusteellisesti ja arvioiminen olemassa olevien arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelijoille annetaan jatkuvan palautteen myötä mahdollisuus itsensä kehittämiseen ja ammatilliseen osaamisen kasvattamiseen.
Kehittämiskohteita yrityksen toiminnassa tuloksien mukaan olisi sisäisessä viestinnässä ja kirjallisen palautteen keräämisessä työssäoppijoilta järjestelmällisesti. Ratkaisuna kehityskohteisiin on tässä opinnäytetyössä laadittu palautelomake työssäoppijoille jaettavaksi. Palautelomakkeen tarkoituksena on palvella yrityksen kaikkia yksiköitä tuomalla esille yksityiskohdat joita tulisi ottaa huomioon työssäoppimisessa sekä työssäoppijoita, joiden palautteen pohjalta voidaan kehittää tulevaisuudessa entistä laadukkaampi työssäoppimisympäristö tuleville työssäoppijoille.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Sokotel Oy:n kanssa osana yrityksen omaa koulutusta, jonka tarkoituksena on kouluttaa tulevaisuuden esimiehiä eri työtehtäviin matkailu- ja ravitsemisalalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Sokotel Oy:n nykytilanne työssäoppimisympäristönä sekä luoda mahdollisia keinoja sitouttaa työssäoppijoita tulevaisuudessa vahvemmin yrityksen toimintaan. Lähtökohta tutkimuksille on nykytilanne jossa Sokotel Oy:ssä ei toimita järjestelmällisesti ja yhtenäisesti koko yrityksen laajuisesti oppilaitosyhteistyötä tehdessä.
Opinnäytetyö suoritettiin kyselytutkimuksena ja haastattelututkimuksena käyttäen apuna Työssäoppimisen laatukriteerit työpaikalle –materiaalia, joka ovat osa Educa-Instituutin Yhdessä tekemällä –hanketta, joka on toteutettu monialaisten ja alueellisten verkostojen yhteistyönä vuosina 2009-2012. Tutkimusten tarkoituksena oli kartoittaa Sokotel Oy:n nykytilanne työssäoppimisympäristönä laadullisilla ja määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Käytetyt menetelmät olivat kyselyloma ja teemahaastattelu.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta työssäoppimisen ja työssäoppijoista huolehtimisen toimivan kokonaisvaltaisesti hyvin Sokotel Oy:ssä. Tuloksien perusteella voidaan todeta koulutettuja työpaikkaohjaajia olevan runsaasti. Opiskelijoiden ohjaaminen tapahtuu koulutuksesta opitusti perusteellisesti ja arvioiminen olemassa olevien arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelijoille annetaan jatkuvan palautteen myötä mahdollisuus itsensä kehittämiseen ja ammatilliseen osaamisen kasvattamiseen.
Kehittämiskohteita yrityksen toiminnassa tuloksien mukaan olisi sisäisessä viestinnässä ja kirjallisen palautteen keräämisessä työssäoppijoilta järjestelmällisesti. Ratkaisuna kehityskohteisiin on tässä opinnäytetyössä laadittu palautelomake työssäoppijoille jaettavaksi. Palautelomakkeen tarkoituksena on palvella yrityksen kaikkia yksiköitä tuomalla esille yksityiskohdat joita tulisi ottaa huomioon työssäoppimisessa sekä työssäoppijoita, joiden palautteen pohjalta voidaan kehittää tulevaisuudessa entistä laadukkaampi työssäoppimisympäristö tuleville työssäoppijoille.