TASAPAINOKOULU VOI HYVIN EURAJOELLA TOIMINTAOHJELMA - MALLINNUKSESTA IMS- TOIMINTAJÄRJESTELMÄÄN
Liipo, Leena; Willman, Johanna (2012)
Liipo, Leena
Willman, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110214864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110214864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tasapainokoulu Eurajoen Palvelukeskus Jokisimpukassa kotona asuville ikäihmisille. Tarkoituksena oli myös luoda sähköiseen IMS-toimintajärjestelmään prosessikuvaus, johon on koottu tasapainokoulun materiaali. Tasapainokoulu sisälsi alkuhaastattelun ja -testauksen, tasapaino-koulun toteutuksen sekä loppuhaastattelun ja -testauksen.
Tasapainokouluun osallistui 11 henkilöä, joista kolme oli miehiä ja kahdeksan naisia. Tasapainokoulun ryhmäläiset olivat iältään 62–81-vuotiaita. Ryhmäläiset olivat hy-väkuntoisia ja motivoituneita. Ryhmäläiset rekrytoitiin Eurajoen sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön kautta.
Tasapainokoulu oli kokonaiskestoltaan viisi viikkoa ja ryhmä kokoontui kahdesti viikossa tunnin ajaksi harjoittelemaan tasapainoa ohjatusti kiertoharjoittelun muodossa. Alkutestauksessa käytettiin ABC-kyselyä ja Bergin tasapainotestiä ja lopputestauksessa käytettiin Bergin tasapainotestiä. Ryhmäläisille annettiin kotiharjoitteita tasapainokoulun aikana. Tasapainokoulun loputtua annettiin ohjeita itsenäiseen harjoitteluun. IMS-toimintajärjestelmään luotiin prosessikuvaus, yhteenveto ja tasapainokoulun vaiheiden kuvaus. Tämä helpottaa jatkossa uuden tasapainokoulun toteutusta. Tasapainokoulun avulla ryhmäläiset kokivat saaneensa varmuutta tasapainoonsa, liikkumiseensa ja itsenäiseen toimintakykyynsä.
Tasapainokouluun osallistui 11 henkilöä, joista kolme oli miehiä ja kahdeksan naisia. Tasapainokoulun ryhmäläiset olivat iältään 62–81-vuotiaita. Ryhmäläiset olivat hy-väkuntoisia ja motivoituneita. Ryhmäläiset rekrytoitiin Eurajoen sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön kautta.
Tasapainokoulu oli kokonaiskestoltaan viisi viikkoa ja ryhmä kokoontui kahdesti viikossa tunnin ajaksi harjoittelemaan tasapainoa ohjatusti kiertoharjoittelun muodossa. Alkutestauksessa käytettiin ABC-kyselyä ja Bergin tasapainotestiä ja lopputestauksessa käytettiin Bergin tasapainotestiä. Ryhmäläisille annettiin kotiharjoitteita tasapainokoulun aikana. Tasapainokoulun loputtua annettiin ohjeita itsenäiseen harjoitteluun. IMS-toimintajärjestelmään luotiin prosessikuvaus, yhteenveto ja tasapainokoulun vaiheiden kuvaus. Tämä helpottaa jatkossa uuden tasapainokoulun toteutusta. Tasapainokoulun avulla ryhmäläiset kokivat saaneensa varmuutta tasapainoonsa, liikkumiseensa ja itsenäiseen toimintakykyynsä.