PITÄÄ VAIN USKOA ITSEENSÄ JA HYPÄTÄ : Erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten ja heidän ohjaajansa kokemuksia parkour-ryhmästä
Pyykönen, Joonas (2012)
Pyykönen, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110214858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110214858
Tiivistelmä
Pienkoti Aura Oy yhteistyössä Jyväskylän Parkour Akatemian kanssa perusti parkour-ryhmän Pienkoti Auran lastensuojeluyksikössä ja itsenäistyvien nuorten yksikössä asuville nuorille. Tein parkour-ryhmään liittyen opinnäytetyöni.
Opinnäytetyöni oli kaksiosainen ja siihen kuuluivat toiminnallinen osuus sekä tutkimusosuus. Toiminnallinen osuus sisälsi parkour-tuntien suunnittelun sekä ohjaamisen. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli järjestää Pienkoti Auran erityisen tuen tarpeessa oleville nuorille mielekästä liikunnallista toimintaa parkourin muodossa. Toiminnan kautta he saisivat onnistumisen kokemuksia sopivia haasteita kohtaamalla ja selviämällä niistä. Tutkimusosuus sisälsi pienimuotoisen laadullisen tutkimuksen, johon kuuluivat haastattelu sekä haastatteluaineistosta tekemäni teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimusosuuden tavoitteena oli selvittää samojen nuorten ja heidän ohjaajansa kokemuksia parkour-ryhmään osallistumisesta. Teoreettisina viitekehyksinä käytin Inhimillisen toiminnan mallia sekä elämyspedagogiikkaa.
Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössäni olivat ryhmässä tapahtuva puolistrukturoitu haastattelu sekä osallistuva havainnointi. Tutkimushenkilöiksi valitsin kaksi nuorta, jotka olivat käyneet parkour-ryhmässä alusta asti. Tutkimusjakso kesti marraskuusta 2011 maaliskuuhun 2012.
Haastattelun ja havaintojen perusteella nuoret sekä heidän ohjaajansa kokivat parkourin positiivisena asiana. Osallistujien mielestä parkourista tekee mielenkiintoista se, että laji on erilainen ja siinä on mahdollista ylittää itsensä. Nuoret kokivat myös, että he ovat saaneet harjoittelun myötä lisää itseluottamusta.
Opinnäytetyöni oli kaksiosainen ja siihen kuuluivat toiminnallinen osuus sekä tutkimusosuus. Toiminnallinen osuus sisälsi parkour-tuntien suunnittelun sekä ohjaamisen. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli järjestää Pienkoti Auran erityisen tuen tarpeessa oleville nuorille mielekästä liikunnallista toimintaa parkourin muodossa. Toiminnan kautta he saisivat onnistumisen kokemuksia sopivia haasteita kohtaamalla ja selviämällä niistä. Tutkimusosuus sisälsi pienimuotoisen laadullisen tutkimuksen, johon kuuluivat haastattelu sekä haastatteluaineistosta tekemäni teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimusosuuden tavoitteena oli selvittää samojen nuorten ja heidän ohjaajansa kokemuksia parkour-ryhmään osallistumisesta. Teoreettisina viitekehyksinä käytin Inhimillisen toiminnan mallia sekä elämyspedagogiikkaa.
Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössäni olivat ryhmässä tapahtuva puolistrukturoitu haastattelu sekä osallistuva havainnointi. Tutkimushenkilöiksi valitsin kaksi nuorta, jotka olivat käyneet parkour-ryhmässä alusta asti. Tutkimusjakso kesti marraskuusta 2011 maaliskuuhun 2012.
Haastattelun ja havaintojen perusteella nuoret sekä heidän ohjaajansa kokivat parkourin positiivisena asiana. Osallistujien mielestä parkourista tekee mielenkiintoista se, että laji on erilainen ja siinä on mahdollista ylittää itsensä. Nuoret kokivat myös, että he ovat saaneet harjoittelun myötä lisää itseluottamusta.