Vauhtiviikarit : 2-3-vuotiaan lapsen ja hänen vanhempansa välisen vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisin keinoin
Karppinen, Hanna-Riikka; Hartikainen, Mari (2012)
Karppinen, Hanna-Riikka
Hartikainen, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114829
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme oppaan lapsi–vanhempi-ryhmien ohjaajille. Opas pitää sisällään lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta tukevia leikkejä ja harjoitteita. Leikit ja harjoitteet koottiin niin, että lapsi ja vanhempi pystyivät toteuttamaan ne kahdestaan.
Oppaan leikit ja harjoitteet testattiin perustamassamme Vauhtiviikarit -ryhmässä Iisalmessa kevään 2012 aikana. Ryhmä kokoontui seitsemän kertaa ja se koostui kuudesta lapsi–vanhempi-parista. Ensimmäisellä ja viimeisellä toimintakerralla vanhemmat täyttivät aloituskysely- ja palautelomakkeet. Vastausten pohjalta saatiin tietoa leikkien ja harjoitteiden onnistumisesta ja siitä, kuinka ne toimivat lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen tukemisessa vanhempien näkökulmasta. Lisäksi tietoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla ohjauksen ohessa.
Palautteista sekä omista havainnoistamme kävi ilmi, että leikit ja harjoitteet tukivat lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Vanhemmat toivoivat ryhmätoiminnan kautta saavansa yhteistä aikaa lapsensa kanssa ja tarjoavan heille uusia ideoita yhteisiin hetkiin ryhmätoiminnan ulkopuolella. Palautteiden mukaan vanhemmat kokivat Vauhtiviikarit-ryhmän vastanneen näihin odotuksiin.
Opinnäytetyö on kaksiosainen ja se koostuu raportista sekä oppaasta. Opas on opinnäytetyön liitteenä. Ohjaajan oppaasta hyötyvät toimeksiantajamme Perheen talo -yhteistyö sekä muut lapsi–vanhempi-ryhmätoimintaa järjestävät tahot.
Oppaan leikit ja harjoitteet testattiin perustamassamme Vauhtiviikarit -ryhmässä Iisalmessa kevään 2012 aikana. Ryhmä kokoontui seitsemän kertaa ja se koostui kuudesta lapsi–vanhempi-parista. Ensimmäisellä ja viimeisellä toimintakerralla vanhemmat täyttivät aloituskysely- ja palautelomakkeet. Vastausten pohjalta saatiin tietoa leikkien ja harjoitteiden onnistumisesta ja siitä, kuinka ne toimivat lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen tukemisessa vanhempien näkökulmasta. Lisäksi tietoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla ohjauksen ohessa.
Palautteista sekä omista havainnoistamme kävi ilmi, että leikit ja harjoitteet tukivat lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Vanhemmat toivoivat ryhmätoiminnan kautta saavansa yhteistä aikaa lapsensa kanssa ja tarjoavan heille uusia ideoita yhteisiin hetkiin ryhmätoiminnan ulkopuolella. Palautteiden mukaan vanhemmat kokivat Vauhtiviikarit-ryhmän vastanneen näihin odotuksiin.
Opinnäytetyö on kaksiosainen ja se koostuu raportista sekä oppaasta. Opas on opinnäytetyön liitteenä. Ohjaajan oppaasta hyötyvät toimeksiantajamme Perheen talo -yhteistyö sekä muut lapsi–vanhempi-ryhmätoimintaa järjestävät tahot.