IT-Asiantuntijan selviytyminen Service Deskin työympäristön muutoksissa : työntekijän näkökulma
Henttu, Marja (2012)
Henttu, Marja
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114824
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa tulevaisuustutkimustulosten valossa IT-alan toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutusta yritysstrategiaan, organisaatiorakenteisiin ja -kulttuuriin sekä työntekijään. Tutkimus pohjautuu myös Maslow’n tarvehierarkiaan ja työterveyslaitoksen työhy-vinvoinnin talomalliin sekä nykyisiin johtamis- ja muutosjohtamismenetelmiin, joiden pätevyyttä tutkitaan nykyisessä toimintaympäristössä työntekijän näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, minkälainen informaatio ja tuki auttavat parhaiten Service Deskin palvelupisteen työntekijää selviytymään muutoksissa. Tutkimus perustuu työntekijöiden kanssa käytyihin keskusteluihin ja niissä ilmi tulleisiin mielipiteisiin muutosten vaikutuksista, tiedon tarpeesta sekä työssä selviyty-misen metodeista.
Työelämän muutostarpeet aiheutuvat vaatimuksesta sopeutua kilpailijoita nopeammin markki-noiden vaatimuksiin. Joustavuutta vaaditaan kaikilta yrityksen resursseilta, henkilöstö mukaan lukien. Tarvitaan ketterää strategiaa, nopeaa muutosten toteuttamista ja taitavaa johtamista. Lisäksi asiakasorganisaatiossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat toimintaympäristöön.
Globalisoituminen ja myös muut muutokset luovat uusia verkostoitumisen ja kommunikoinnin osaamistarpeita. Lisäksi nopea teknologian kehitys lisää jatkuvasti asiantuntijalta vaadittavia uusia teknisiä taitoja uusilla osaamisalueilla. Oppimisen perustan luovat motivaatio, itseluotta-mus ja sitoutuminen, joita organisaatio voi tukea huolehtimalla työhyvinvoinnista.
Tutkimustulosten mukaan koetulla muutoshistorialla on suuri merkitys muutosvalmiuteen ja muutoksesta onkin tullut heille luonnollinen ja välttämätön osa työtä. Jatkuva kyky ja halu omaksua uusia asioita on kaikkien mielestä ensisijainen muutokseen sopeutumisen väline. Sen tärkeimpänä edellytyksenä pidettiin hyvää itsetuntemusta sekä kykyä tunnistaa oma osaaminen. Esimiehen ja asiakkaan antamalla palautteella on suuri merkitys itsetuntemukseen sekä oman työn arvon määrittämiseen.
Organisaatiomuutoksiin sekä asiakkaan toimintaympäristömuutoksiin ei koettu olevan juurikaan vaikutusmahdollisuuksia. Vaikeutena seurata suuria muutoksia nähtiin asioiden monimutkai-suus, informaation määrä ja vaikeaselkoisuus sekä kiire omassa työssä. Tosin toimintaympäris-tön muutosten seuraamista pidettiin kuitenkin jokaisen omana velvollisuutena.
Työelämän muutostarpeet aiheutuvat vaatimuksesta sopeutua kilpailijoita nopeammin markki-noiden vaatimuksiin. Joustavuutta vaaditaan kaikilta yrityksen resursseilta, henkilöstö mukaan lukien. Tarvitaan ketterää strategiaa, nopeaa muutosten toteuttamista ja taitavaa johtamista. Lisäksi asiakasorganisaatiossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat toimintaympäristöön.
Globalisoituminen ja myös muut muutokset luovat uusia verkostoitumisen ja kommunikoinnin osaamistarpeita. Lisäksi nopea teknologian kehitys lisää jatkuvasti asiantuntijalta vaadittavia uusia teknisiä taitoja uusilla osaamisalueilla. Oppimisen perustan luovat motivaatio, itseluotta-mus ja sitoutuminen, joita organisaatio voi tukea huolehtimalla työhyvinvoinnista.
Tutkimustulosten mukaan koetulla muutoshistorialla on suuri merkitys muutosvalmiuteen ja muutoksesta onkin tullut heille luonnollinen ja välttämätön osa työtä. Jatkuva kyky ja halu omaksua uusia asioita on kaikkien mielestä ensisijainen muutokseen sopeutumisen väline. Sen tärkeimpänä edellytyksenä pidettiin hyvää itsetuntemusta sekä kykyä tunnistaa oma osaaminen. Esimiehen ja asiakkaan antamalla palautteella on suuri merkitys itsetuntemukseen sekä oman työn arvon määrittämiseen.
Organisaatiomuutoksiin sekä asiakkaan toimintaympäristömuutoksiin ei koettu olevan juurikaan vaikutusmahdollisuuksia. Vaikeutena seurata suuria muutoksia nähtiin asioiden monimutkai-suus, informaation määrä ja vaikeaselkoisuus sekä kiire omassa työssä. Tosin toimintaympäris-tön muutosten seuraamista pidettiin kuitenkin jokaisen omana velvollisuutena.