Väsyneet ja levottomat lapset laajennetussa päivähoidossa
Laitinen, Riitta (2012)
Laitinen, Riitta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114812
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten lapsen levottomuus ja väsyminen näkyy arjessa ja miten lastentarhanopettaja pystyy tukemaan väsyneitä ja levottomia lapsia työssään. Samoin selvitettiin, miten yhteistyö onnistuu päivähoidonhenkilöstön ja vanhempien kesken ja miten kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa onnistuu laajennetussa päivähoitoryhmässä. Työn teoriaosuudessa on perehdytty päivähoitoon ja tarvittaviin tuentarpeen tasoihin ja ennen kaikkea vuorohoitoon.
Aihe on ajankohtainen, sillä vuorotyötä tekevien vanhempien määrä lisääntyy koko ajan. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin avointa kyselyä. Tutkimus tehtiin avoimella kysymyslomakkeella. Vastaajia oli kaksi: nuorempi lastentarhanopettaja ja vanhempi lastentarhanopettaja.
Vastaajien mukaan työ laajennetussa ryhmässä on kiireistä. Lapset ovat väsyneitä ja itkuisia aamuisin. Päiväkodin henkilökunnan ja lasten huoltajien välinen yhteistyö koettiin hankalaksi ja haastavaksi. Syitä ovat mm. vanhempien kiireisyys tai se, että vanhemmat eivät reagoi viesteihin, joita päiväkodin henkilökunta heille lähettää.
Aihe on ajankohtainen, sillä vuorotyötä tekevien vanhempien määrä lisääntyy koko ajan. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin avointa kyselyä. Tutkimus tehtiin avoimella kysymyslomakkeella. Vastaajia oli kaksi: nuorempi lastentarhanopettaja ja vanhempi lastentarhanopettaja.
Vastaajien mukaan työ laajennetussa ryhmässä on kiireistä. Lapset ovat väsyneitä ja itkuisia aamuisin. Päiväkodin henkilökunnan ja lasten huoltajien välinen yhteistyö koettiin hankalaksi ja haastavaksi. Syitä ovat mm. vanhempien kiireisyys tai se, että vanhemmat eivät reagoi viesteihin, joita päiväkodin henkilökunta heille lähettää.