--- Oy:n tavoitteellinen markkinointi Facebookissa
Järventaus, Aino (2012)
Järventaus, Aino
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114803
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona ohjelmatoimisto ---- Oy:lle. Toimeksiantosopimus syntyi opinnäytetyön tekijän ehdotuksesta kehittää --- Oy:n digitaalista markkinointia yrityksen toivomasta näkökulmasta.
Työn fokukseksi valittiin Facebook koska sillä on merkittävä osa musiikkiteollisuuden markkinoinnissa. Toimeksiantajan Facebook-markkinoinnin hyödyntäminen ja ylläpito oli jäänyt liian vähälle huomiolle. Näin ollen kehittämiskohteeksi valittiin --- Oy:n Facebook-markkinointi ja sen ylläpito yrityksen jokapäiväisessä arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin produktina. Produktin tuotoksena syntyi tiivis mutta tehokas Facebook-opas --- Oy:n jokapäiväisessä arjessa käytettäväksi. Se sisältää ohjeita, neuvoja ja hyviä käytänteitä, kuinka hyödyntää Facebookia yrityksen markkinoinnissa. Opas toteutettiin opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltyjen tietojen ja tekijän oman ideoinnin pohjalta.
Tässä opinnäytetyössä esitellään aluksi työn aihe, tausta ja tavoitteet sekä toimeksiantajayritystä ja sen toimialaa. Sen jälkeen työssä käsitellään Facebook-markkinoinnin teoriaa ja käytänteitä jonka pohjalta käydään läpi Facebook-markkinoinnin tavoitteiden asettaminen, toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus käytännön tasolla toimeksiantajayrityksen näkökulmasta sekä toimenpiteiden onnistumisen mittaaminen ja eri vaihtoehtoja mittaamisen toteuttamiseen. Lopussa on teorian yhteenveto, produktin tuotoksen esittely ja tekoprosessin kuvaus sekä loppupohdinta ja itsearviointi.
Facebookin käyttö markkinointitarkoituksiin on jatkuvasti kasvava trendi. Facebookin lisääntyvä suosio yritysten keskuudessa perustuu helppokäyttöisyyteen, kustannustehokkuuteen ja suureen käyttäjämäärään. Facebookin avulla yritysten on helppo tavoittaa nykyiset ja uudet asiakkaat, kasvattaa tunnettuutta, mainostaa tuotteitaan/palvelujaan sekä olla reaaliaikaisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.
Työn fokukseksi valittiin Facebook koska sillä on merkittävä osa musiikkiteollisuuden markkinoinnissa. Toimeksiantajan Facebook-markkinoinnin hyödyntäminen ja ylläpito oli jäänyt liian vähälle huomiolle. Näin ollen kehittämiskohteeksi valittiin --- Oy:n Facebook-markkinointi ja sen ylläpito yrityksen jokapäiväisessä arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin produktina. Produktin tuotoksena syntyi tiivis mutta tehokas Facebook-opas --- Oy:n jokapäiväisessä arjessa käytettäväksi. Se sisältää ohjeita, neuvoja ja hyviä käytänteitä, kuinka hyödyntää Facebookia yrityksen markkinoinnissa. Opas toteutettiin opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltyjen tietojen ja tekijän oman ideoinnin pohjalta.
Tässä opinnäytetyössä esitellään aluksi työn aihe, tausta ja tavoitteet sekä toimeksiantajayritystä ja sen toimialaa. Sen jälkeen työssä käsitellään Facebook-markkinoinnin teoriaa ja käytänteitä jonka pohjalta käydään läpi Facebook-markkinoinnin tavoitteiden asettaminen, toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus käytännön tasolla toimeksiantajayrityksen näkökulmasta sekä toimenpiteiden onnistumisen mittaaminen ja eri vaihtoehtoja mittaamisen toteuttamiseen. Lopussa on teorian yhteenveto, produktin tuotoksen esittely ja tekoprosessin kuvaus sekä loppupohdinta ja itsearviointi.
Facebookin käyttö markkinointitarkoituksiin on jatkuvasti kasvava trendi. Facebookin lisääntyvä suosio yritysten keskuudessa perustuu helppokäyttöisyyteen, kustannustehokkuuteen ja suureen käyttäjämäärään. Facebookin avulla yritysten on helppo tavoittaa nykyiset ja uudet asiakkaat, kasvattaa tunnettuutta, mainostaa tuotteitaan/palvelujaan sekä olla reaaliaikaisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.