Verkostojen rakentaminen ja niiden merkityksellisyys maahanmuuttajanaisten yritystoiminnassa
Kulmala, Karita (2012)
Kulmala, Karita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114754
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verkostojen rakentamista ja niiden merkityksellisyyttä maahanmuuttajanaisten yritystoiminnassa. Työ tehtiin toimeksiantona Fin Brands Oy:lle, joka kokoaa samaan verkostoon pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joiden tavoitteena on kehittää uudenlaisia innovaatioita ja tuotekokonaisuuksia. Työn tavoitteena on luoda Fin Brands Oy:lle käsitys maahanmuuttajanaisten verkostojen kehittämisestä yri-tystoiminnassa. Tavoitteena on myös, että maahanmuuttajanaiset saisivat tutkimuksesta lisätietoja verkostoitumisesta Suomessa. Työssä selvitetään maahanmuuttajanaisten tilannetta yrityksen perustamisvaiheessa ja sen ylläpitämisessä sekä maahanmuuttaja-naisten mielipiteitä verkostoitumisesta kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Työssä pohditaan, miten maahanmuuttajat voivat parhaiten verkostoitua ja mikä merki-tys verkostoitumisella on maahanmuuttajanaisten yritystoiminnassa. Tutkimusta Fin Brands Oy voi käyttää pitämissään luennoissa ja maahanmuuttajanaisten verkoston ke-hittämissuunnitelmissa.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kattavasta selvityksestä maahanmuuttajista, kulttuu-rieroista ja verkostoitumisesta. Opinnäytetyö tehtiin pääasiassa kvalitatiivista tutkimus-menetelmää käyttäen. Empiirinen osa koostuu maahanmuuttajataustaisten naisten haas-tatteluista pääasiassa kyselyn avulla. Aineistoa on saatu käyttämällä kyselyä, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tällä opinnäytetyöllä saavutetut tulokset auttavat Fin Brands Oy:tä auttamaan ja kehittämään maahanmuuttajanaisten yrityksiä verkostoitumaan ja ymmär-tämään verkostoitumisen merkitystä.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kattavasta selvityksestä maahanmuuttajista, kulttuu-rieroista ja verkostoitumisesta. Opinnäytetyö tehtiin pääasiassa kvalitatiivista tutkimus-menetelmää käyttäen. Empiirinen osa koostuu maahanmuuttajataustaisten naisten haas-tatteluista pääasiassa kyselyn avulla. Aineistoa on saatu käyttämällä kyselyä, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tällä opinnäytetyöllä saavutetut tulokset auttavat Fin Brands Oy:tä auttamaan ja kehittämään maahanmuuttajanaisten yrityksiä verkostoitumaan ja ymmär-tämään verkostoitumisen merkitystä.