Tarina Valtatie 13 varrelta : Katsojan osallistaminen AVAn kanavalanseerauksessa ja Valtatie 13 -lyhytelokuvassa
Lumme, Emma (2012)
Lumme, Emma
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014720
Tiivistelmä
AVA-kanava lanseerattiin valtakunnalliseksi televisiokanavaksi 22.8.2012. Samalla kanavan toiminnassa alettiin korostaa vuoropuhelua ja yhdessä tekemistä katsojien kanssa. AVA-kanavan brändilupaus kiteytyi lauseeseen ”Luodaan yhdessä”.
Opinnäytetyössä tutkittiin osallistavuutta TV-toimialalla AVAn kanavalanseerauksen, ja sen yhteydessä toteutetun, Dome Karukosken Valtatie 13 -lyhytelokuvan kautta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla ilmiön saamia piirteitä TV-toimialalla ja selvittää sen synnyttämiä hyötyjä ja haasteita ohjelman tuotantoprosessissa sekä markkinoinnissa. Työssä esiteltiin ilmiön taustalla vaikuttavia teorioita, joiden suosion myötä osallistavuus on noussut yhdeksi tämän päivän markkinoinnin keskeisimmistä tekijöistä.
Yleisön osallistamisen ilmiö alkoi nykyisessä mittakaavassaan saada huomiota vasta vuoden 2012 alussa Iholla-sarjan ja Iron Sky -elokuvan kautta. Yleisön osallistamista TV- ja elokuvatuotantojen tekoon ei oltu vielä opinnäytetyön ilmestyessä tutkittu, ja juuri työtavan uutuuden vuoksi yleisön osallistamisen käsite oli vielä tuntematon ja häilyvä myös TV-alalla työskentelevien keskuudessa. Opinnäytetyön esille tuomaa tietoa yleisön osallistamisesta voidaan soveltaa osallistavien tuotantojen sekä osallistavan markkinoinnin suunnittelussa elokuva ja TV-toimialalla.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin MTV MEDIAn BtoC markkinointipäällikköä Semra Räikköstä, Nitro Filmin vastaavaa tuottajaa Marika Tulivuorta ja mainostoimisto TBWA\Helsingin Creative Director Ilkka Ruotsalaista. Haastattelujen kautta haettiin tarkentavaa tietoa AVAn kanavalanseerauksesta ja Valtatie 13 -tuotannon toteutuksesta. Tutkimusmateriaalina käytettiin myös AVA-kanavan lanseeraukseen liittyvää tiedotus- ja markkinointimateriaalia. Opinnäytetyön tilaajana toimi AVAn lanseerauskampanjan suunnittelusta vastannut TBWA\Helsinki.
Opinnäytetyössä tutkittiin osallistavuutta TV-toimialalla AVAn kanavalanseerauksen, ja sen yhteydessä toteutetun, Dome Karukosken Valtatie 13 -lyhytelokuvan kautta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla ilmiön saamia piirteitä TV-toimialalla ja selvittää sen synnyttämiä hyötyjä ja haasteita ohjelman tuotantoprosessissa sekä markkinoinnissa. Työssä esiteltiin ilmiön taustalla vaikuttavia teorioita, joiden suosion myötä osallistavuus on noussut yhdeksi tämän päivän markkinoinnin keskeisimmistä tekijöistä.
Yleisön osallistamisen ilmiö alkoi nykyisessä mittakaavassaan saada huomiota vasta vuoden 2012 alussa Iholla-sarjan ja Iron Sky -elokuvan kautta. Yleisön osallistamista TV- ja elokuvatuotantojen tekoon ei oltu vielä opinnäytetyön ilmestyessä tutkittu, ja juuri työtavan uutuuden vuoksi yleisön osallistamisen käsite oli vielä tuntematon ja häilyvä myös TV-alalla työskentelevien keskuudessa. Opinnäytetyön esille tuomaa tietoa yleisön osallistamisesta voidaan soveltaa osallistavien tuotantojen sekä osallistavan markkinoinnin suunnittelussa elokuva ja TV-toimialalla.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin MTV MEDIAn BtoC markkinointipäällikköä Semra Räikköstä, Nitro Filmin vastaavaa tuottajaa Marika Tulivuorta ja mainostoimisto TBWA\Helsingin Creative Director Ilkka Ruotsalaista. Haastattelujen kautta haettiin tarkentavaa tietoa AVAn kanavalanseerauksesta ja Valtatie 13 -tuotannon toteutuksesta. Tutkimusmateriaalina käytettiin myös AVA-kanavan lanseeraukseen liittyvää tiedotus- ja markkinointimateriaalia. Opinnäytetyön tilaajana toimi AVAn lanseerauskampanjan suunnittelusta vastannut TBWA\Helsinki.