Asiakasmielipidekysely ISLABin Internet-ajanvarauksesta Varkauden ja Joroisten laboratorioissa
Piiroinen, Elina (2012)
Piiroinen, Elina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102614668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102614668
Tiivistelmä
Internetin käytön yleistyessä sosiaali- ja terveydenhuollossa on siirrytty sähköiseen palvelumalliin, joka lisää asiakkaiden valinnanvapautta ja helpottaa asiointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Itä-Suomen laboratorioliikelaitoksen asiakkaiden mielipiteitä Internet-ajanvarauksesta Varkauden ja Joroisten laboratorioissa. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää ajanvarauspalvelun kehittämisideoita.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Varkauden laboratoriossa 13.–15.3.2012 ja Joroisten laboratoriossa 20.–22.3.2012. Kyselyyn saivat osallistua sekä aikaa varaamattomat että ajan varanneet laboratorioasiakkaat. Analysointikelpoisia vastauksia Varkauden laboratoriossa saatiin 106 ja Joroisten laboratoriossa 36. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 20 -tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan vähemmistö asiakkaista hyödyntää Internet-ajanvarausmahdollisuutta Varkauden ja Joroisten laboratorioissa. Palveluun suhtaudutaan myönteisesti kummassakin toimipisteessä. Palvelua hyödyntäneet kokivat ajanvarauksen vähentävän ruuhkaa ja helpottavan laboratoriossa asiointia. Tuloksista kävi ilmi, että palvelua hyödyntämättömät asiakkaat eivät ole kovin tietoisia ajanvarausmahdollisuudesta. Ajanvarauspalvelulle olisi kysyntää, jos siitä tiedotettaisiin enemmän. Kehittämisideoita kysyttäessä vastaajat toivoivat lisää yhtäaikaisia ajanvarausaikoja aamun ensimmäisille aukiolotunneille.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Varkauden laboratoriossa 13.–15.3.2012 ja Joroisten laboratoriossa 20.–22.3.2012. Kyselyyn saivat osallistua sekä aikaa varaamattomat että ajan varanneet laboratorioasiakkaat. Analysointikelpoisia vastauksia Varkauden laboratoriossa saatiin 106 ja Joroisten laboratoriossa 36. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 20 -tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan vähemmistö asiakkaista hyödyntää Internet-ajanvarausmahdollisuutta Varkauden ja Joroisten laboratorioissa. Palveluun suhtaudutaan myönteisesti kummassakin toimipisteessä. Palvelua hyödyntäneet kokivat ajanvarauksen vähentävän ruuhkaa ja helpottavan laboratoriossa asiointia. Tuloksista kävi ilmi, että palvelua hyödyntämättömät asiakkaat eivät ole kovin tietoisia ajanvarausmahdollisuudesta. Ajanvarauspalvelulle olisi kysyntää, jos siitä tiedotettaisiin enemmän. Kehittämisideoita kysyttäessä vastaajat toivoivat lisää yhtäaikaisia ajanvarausaikoja aamun ensimmäisille aukiolotunneille.