Interaktiivinen presentaatio myynnin työkaluna b-to-b markkinoinnissa : Case: Kemira
Koskinen, Sini (2012)
Koskinen, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102614657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102614657
Tiivistelmä
Digitaalisten toteutusten merkitys markkinointiviestinnässä on jatkuvassa kasvussa. Internetistä ja sen sisältämistä sovelluksista on tulossa hyvää vauhtia tärkein markkinointimedia. Vaikka markkinoinnin digitaalisuus on otettu voimakkaammin käyttöön kuluttajamarkkinoinnissa, myös b-to-b yritykset voivat saavuttaa sillä huomattavia etuja.
B-to-b markkinointi perustuu vielä tänäkin päivänä pitkälti henkilökohtaiseen myyntityöhön. Vaikka yritysmarkkinoilla palveluja ei ollakaan valmiita vielä siirtämään kokonaan verkkoon, antaa digitaalisuus myyjälle paljon mahdollisuuksia sekä tehostaa omaa toimintaansa että sitouttaa asiakkaita. Siksi yritysmarkkinoinnissa ollaan kiinnostuneita esimerkiksi erilaisista myynnin työkaluista ja myyntiä helpottavista sovelluksista.
Tässä opinnäytetyössä vesikemikaaliyhtiö Kemiralle toteutetaan interaktiivinen presentaatio myynnin työkaluksi. Teknisen toteutuksen on rakentanut ulkopuolinen yritys ja presentaation sisältö on koottu ja viimeistelty sisäisin voimin. Oma roolini oli toimia projektipäällikkönä ja konsernin markkinoinnin edustajana.
Presentaation on tarkoitus tarjota myynnille viimeisteltyä, ajantasaista materiaalia, joka on yhdenmukaista ja koko myyntiorganisaation saatavilla. Lisäksi presentaation halutaan toimivan houkuttimena messuilla jolloin se antaa myös asiakkaille mahdollisuuden käyttää ja kokeilla työkalua itse, etsiä itseään kiinnostavaa tietoa ja viihtyä brändin parissa.
Teknologian ja rakenteen ansiosta presentaatio antaa myös erinomaiset lähtökohdat jatkokehitykselle rakentaa koko yrityksen laajuinen informaatiopalvelu, johon voidaan syöttää markkinointimateriaaleja videoista erilaisiin esityksiin ja animaatioihin.
B-to-b markkinointi perustuu vielä tänäkin päivänä pitkälti henkilökohtaiseen myyntityöhön. Vaikka yritysmarkkinoilla palveluja ei ollakaan valmiita vielä siirtämään kokonaan verkkoon, antaa digitaalisuus myyjälle paljon mahdollisuuksia sekä tehostaa omaa toimintaansa että sitouttaa asiakkaita. Siksi yritysmarkkinoinnissa ollaan kiinnostuneita esimerkiksi erilaisista myynnin työkaluista ja myyntiä helpottavista sovelluksista.
Tässä opinnäytetyössä vesikemikaaliyhtiö Kemiralle toteutetaan interaktiivinen presentaatio myynnin työkaluksi. Teknisen toteutuksen on rakentanut ulkopuolinen yritys ja presentaation sisältö on koottu ja viimeistelty sisäisin voimin. Oma roolini oli toimia projektipäällikkönä ja konsernin markkinoinnin edustajana.
Presentaation on tarkoitus tarjota myynnille viimeisteltyä, ajantasaista materiaalia, joka on yhdenmukaista ja koko myyntiorganisaation saatavilla. Lisäksi presentaation halutaan toimivan houkuttimena messuilla jolloin se antaa myös asiakkaille mahdollisuuden käyttää ja kokeilla työkalua itse, etsiä itseään kiinnostavaa tietoa ja viihtyä brändin parissa.
Teknologian ja rakenteen ansiosta presentaatio antaa myös erinomaiset lähtökohdat jatkokehitykselle rakentaa koko yrityksen laajuinen informaatiopalvelu, johon voidaan syöttää markkinointimateriaaleja videoista erilaisiin esityksiin ja animaatioihin.