Hei haloo, tiedätkö?
Rantanen, Pertti (2012)
Rantanen, Pertti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314599
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämishankkeessa käsiteltiin tiedotuksen ja viestinnän historiaa, jotta on mahdollista ymmärtää niiden tärkeys ja vaikutukset koko ihmiskunnan historiaan.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada kouluumme kuvaus toimivasta ja turvallisesta viestintäjärjestelmästä, joka kattaa tiedon siirtämisen oikeassa ajassa oikeille ihmisille. Hanke käynnistettiin kouluyhteisössä työryhmätyönä, joka kuitenkin keskeytyi sosiaalisessa mediassa esitetyn kouluun kohdistuneen uhkauksen myötä. Tällöin kouluun jouduttiin perustamaan kriisiryhmä ja sovittiin työryhmän jatkavan tärkeää perustyötä viestintäjärjestelmän kehittämiseksi mahdollisesti 2013 aikana. Olin kuitenkin perehtynyt aiheeseen ja perusteisiin syvällisesti, joten päätin jatkaa yksin, koska halusin viedä loppuun sen mitä olimme aloittaneet.
Työssä käsiteltiin kouluyhteisön viestinnän ja tiedottamisen keskeisiä tekijöitä. Pohjaa ja taustaa tälle valotettiin työyhteisöviestintään liittyvien periaatteiden kautta. Työyhteisöviestinnän periaatteet muodostavat pohjan myös kouluyhteisön viestinnälle. Haasteena meille koulun aikuisille, opettajille ja muulle henkilökunnalle on nähdä ja kokea viestintä oppilaiden näkökulmasta, sillä heitä koskee pääosa kouluyhteisön viestinnästä. Viestintä on useimmiten oppilaita koskevaa vaikka kaikella viestinnällä ei ole edes tarkoitus tavoittaa heitä.
Koulun viestinnästä vastaa koulutusyhtymän johtaja/rehtori, mutta kouluyhteisössäkin edellytetään jokaiselta organisaation jäseneltä viestintätaitoja ja jokaisella on oltava vastuu toisaalta tarvitsemansa tiedon aktiivisesta etsinnästä sekä oleellisen tiedon välittämisestä työyhteisön sisällä.
Historiasta olisi hyvä ottaa opiksi myös viestinnän perusasioissa. Osa Titanicin uhreista olisi voitu pelastaa, jos tieto olisi kulkenut paremmin. Kyseessä oli klassinen esimerkki viestinnän problematiikasta: viesti ei mene perille, sitä ei ymmärretä tai se ymmärretään väärin.
Kehittämishankkeessa käsiteltiin tiedotuksen ja viestinnän historiaa, jotta on mahdollista ymmärtää niiden tärkeys ja vaikutukset koko ihmiskunnan historiaan.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada kouluumme kuvaus toimivasta ja turvallisesta viestintäjärjestelmästä, joka kattaa tiedon siirtämisen oikeassa ajassa oikeille ihmisille. Hanke käynnistettiin kouluyhteisössä työryhmätyönä, joka kuitenkin keskeytyi sosiaalisessa mediassa esitetyn kouluun kohdistuneen uhkauksen myötä. Tällöin kouluun jouduttiin perustamaan kriisiryhmä ja sovittiin työryhmän jatkavan tärkeää perustyötä viestintäjärjestelmän kehittämiseksi mahdollisesti 2013 aikana. Olin kuitenkin perehtynyt aiheeseen ja perusteisiin syvällisesti, joten päätin jatkaa yksin, koska halusin viedä loppuun sen mitä olimme aloittaneet.
Työssä käsiteltiin kouluyhteisön viestinnän ja tiedottamisen keskeisiä tekijöitä. Pohjaa ja taustaa tälle valotettiin työyhteisöviestintään liittyvien periaatteiden kautta. Työyhteisöviestinnän periaatteet muodostavat pohjan myös kouluyhteisön viestinnälle. Haasteena meille koulun aikuisille, opettajille ja muulle henkilökunnalle on nähdä ja kokea viestintä oppilaiden näkökulmasta, sillä heitä koskee pääosa kouluyhteisön viestinnästä. Viestintä on useimmiten oppilaita koskevaa vaikka kaikella viestinnällä ei ole edes tarkoitus tavoittaa heitä.
Koulun viestinnästä vastaa koulutusyhtymän johtaja/rehtori, mutta kouluyhteisössäkin edellytetään jokaiselta organisaation jäseneltä viestintätaitoja ja jokaisella on oltava vastuu toisaalta tarvitsemansa tiedon aktiivisesta etsinnästä sekä oleellisen tiedon välittämisestä työyhteisön sisällä.
Historiasta olisi hyvä ottaa opiksi myös viestinnän perusasioissa. Osa Titanicin uhreista olisi voitu pelastaa, jos tieto olisi kulkenut paremmin. Kyseessä oli klassinen esimerkki viestinnän problematiikasta: viesti ei mene perille, sitä ei ymmärretä tai se ymmärretään väärin.