Viihteellisillä vesillä : case: Tutkimus Sibeliustalon asiakkaista kahdeksassa eri viihdekonsertissa maaliskuussa 2012
Repo, Pauliina (2012)
Repo, Pauliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314589
Tiivistelmä
Tämän määrällisen tutkimuksen keinoin toteutetun asiakastutkimuksen tavoitteena oli selvittää useita eri tekijöitä Lahden Sibeliustalon viihdekonserttiasiakkaista. Aineisto kerättiin kahdeksassa viihdekonsertissa maaliskuun 2012 aikana asiakaskyselyn avulla, jota toteutettiin tulostetun ja sähköisen lomakkeen avulla. Kyselyssä selvityt teemat selvittivät asiakkaiden mieltymyksiä tiedon- ja konserttilippujen hankintaan markkinoinnin kohdentamiseksi, asiakastyytyväisyydestä konsertteihin ja muihin palveluihin, sekä asiakkaiden tulevaisuuden toiveista palveluihin. Asiakaskunnan rakennetta pyrittiin selvittämään taustatietokysymyksillä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kulttuuritoimialaa Suomessa, sekä suomalaisia kulttuuritilaisuuksien kävijöinä, jonka jälkeen kulttuuritilaisuuksien kuluttajia tutkitaan tarkemmin lisää. Teoriaosassa tutkitaan myös tapahtumien markkinointia ja asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakaskokemusta.
Tulokset on tallennettu Digium Enterprise-ohjelmaan Internettiin, jonka avulla toimeksiantajan on helppo selata vastauksia. Tuloksista voidaan huomata, että perinteiset kanavat eivät ole katoamassa tapahtumien markkinoinnista, mutta sähköisten kanavien merkitys siinä ja konserttilippujen myynnissä kasvaa. Toimeksiantajan toiveesta asiakaskyselyn yksityiskohtaiset tulokset on julistettu salaisiksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kulttuuritoimialaa Suomessa, sekä suomalaisia kulttuuritilaisuuksien kävijöinä, jonka jälkeen kulttuuritilaisuuksien kuluttajia tutkitaan tarkemmin lisää. Teoriaosassa tutkitaan myös tapahtumien markkinointia ja asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakaskokemusta.
Tulokset on tallennettu Digium Enterprise-ohjelmaan Internettiin, jonka avulla toimeksiantajan on helppo selata vastauksia. Tuloksista voidaan huomata, että perinteiset kanavat eivät ole katoamassa tapahtumien markkinoinnista, mutta sähköisten kanavien merkitys siinä ja konserttilippujen myynnissä kasvaa. Toimeksiantajan toiveesta asiakaskyselyn yksityiskohtaiset tulokset on julistettu salaisiksi.