Yhteisöllisen osaamisen kehittäminen : osaamisen kehittämisen malli Mäntsälän palvelukotiyhdistys ry:ssä
Sinkkonen, Johanna (2012)
Sinkkonen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914531
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Mäntsälän palvelukotiyhdistys ry:ssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja parantaa Mäntsälän palvelukotiyhdistys ry:n hoitohenkilöstön yhteisöllistä osaamista. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda osaamisen kehittämisen toimintamalli sekä toteuttaa mallissa suunnitellut osaamisen jakamisen tilaisuudet.
Mallin pohjana käytettiin Ikujiro Nonakan ja Hirotaka Takeuchin (1995) luomaa tiedon jakamisen prosessimallia (SECI), joka kuvaa hiljaisen tiedon ja näkyvän tiedon vuorovaikutusta jatkuvassa prosessissa. Malli kuvaa hiljaisen tiedon muuttamista näkyväksi tiedoksi, jotta sitä voidaan jakaa suunnitelmallisesti työyhteisön sisällä ja joka näin muuttuu yhteisön yhteiseksi hiljaiseksi tiedoksi. Yhteisöllisen osaamisen kehittäminen vaikuttaa tiedon jakamisen ja uuden yhteisen tiedon syntymisen kautta henkilöstön yhteneväisiin työtapoihin ja - käytänteisiin.
Hoitohenkilöstön osaamiskartoituksen sekä asukkaille ja omaisille kohdennettujen kyselyjen kautta osaamistarpeet koottiin osaamisen kehittämissuunnitelmaksi. Näiden osaamistarpeiden pohjalta kehitettiin organisaatioon soveltuva osaamisen kehittämisen malli, jossa tiimituntien, osaamisen iltapäivien ja koulutustilaisuuksien kautta jaettiin ja vahvistettiin organisaation yhteistä osaamista. Prosessi toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Mallin avulla osaaminen lisääntyi hoitajien keskuudessa ja se vahvisti yhteisiä työtapoja ja -käytänteitä. Hoitajien kokemuksen mukaan yhdessä jaettu tieto sisäistyi osaksi hoitotyön käytänteitä ja näin sillä on mahdollisuus muuttua edelleen yhteisön hiljaiseksi tiedoksi. Mallin kokeilun perusteella avoimella vuorovaikutuksella, positiivisella asenteella, yhteisellä keskustelulla sekä suunnitelmallisuudella oli osaamisen jakamisen onnistumisessa ja yhteisöllisen osaamisen kehittymisessä merkittävimmät vaikutukset. Osaamisen kehittämiseen keskittyminen lisäsi myös organisaation oppimismotivaatiota, jossa organisaation johdolla on merkittävä rooli osaamisen kehittämisen mahdollistajana. Malli toimii kustannustehokkaana ja vaikuttavana osaamisen jakamisen välineenä, jota voidaan hyödyntää alan muissa organisaatioissa.
Mallin pohjana käytettiin Ikujiro Nonakan ja Hirotaka Takeuchin (1995) luomaa tiedon jakamisen prosessimallia (SECI), joka kuvaa hiljaisen tiedon ja näkyvän tiedon vuorovaikutusta jatkuvassa prosessissa. Malli kuvaa hiljaisen tiedon muuttamista näkyväksi tiedoksi, jotta sitä voidaan jakaa suunnitelmallisesti työyhteisön sisällä ja joka näin muuttuu yhteisön yhteiseksi hiljaiseksi tiedoksi. Yhteisöllisen osaamisen kehittäminen vaikuttaa tiedon jakamisen ja uuden yhteisen tiedon syntymisen kautta henkilöstön yhteneväisiin työtapoihin ja - käytänteisiin.
Hoitohenkilöstön osaamiskartoituksen sekä asukkaille ja omaisille kohdennettujen kyselyjen kautta osaamistarpeet koottiin osaamisen kehittämissuunnitelmaksi. Näiden osaamistarpeiden pohjalta kehitettiin organisaatioon soveltuva osaamisen kehittämisen malli, jossa tiimituntien, osaamisen iltapäivien ja koulutustilaisuuksien kautta jaettiin ja vahvistettiin organisaation yhteistä osaamista. Prosessi toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Mallin avulla osaaminen lisääntyi hoitajien keskuudessa ja se vahvisti yhteisiä työtapoja ja -käytänteitä. Hoitajien kokemuksen mukaan yhdessä jaettu tieto sisäistyi osaksi hoitotyön käytänteitä ja näin sillä on mahdollisuus muuttua edelleen yhteisön hiljaiseksi tiedoksi. Mallin kokeilun perusteella avoimella vuorovaikutuksella, positiivisella asenteella, yhteisellä keskustelulla sekä suunnitelmallisuudella oli osaamisen jakamisen onnistumisessa ja yhteisöllisen osaamisen kehittymisessä merkittävimmät vaikutukset. Osaamisen kehittämiseen keskittyminen lisäsi myös organisaation oppimismotivaatiota, jossa organisaation johdolla on merkittävä rooli osaamisen kehittämisen mahdollistajana. Malli toimii kustannustehokkaana ja vaikuttavana osaamisen jakamisen välineenä, jota voidaan hyödyntää alan muissa organisaatioissa.