Rekrytointiprosessin ja työnantajakuvan kehittäminen ravintola-alalla
Korkeamäki, Marjaana; Lepomäki, Päivi (2012)
Korkeamäki, Marjaana
Lepomäki, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on rekrytointikanavien valinnan ja työnantajakuvan merkitys onnistuneeseen rekrytointiin. Hyvien työntekijöiden löytäminen on ajankohtainen haaste ravintola-alalla. Tässä opinnäytetyössä aihetta tarkastellaan Ravintola Teatterin näkökulmasta, joka on opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Ravintola Teatterin henkilöstön hankinnan kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli selvittää rekrytointikanavat, joilla tavoitetaan toimeksiantajaa kiinnostavat työntekijät parhaiten ja tutkia toimeksiantajan työnantajakuvaa potentiaalisten ja nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin tuottamaan tietoa, jonka avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään rekrytointiprosessiaan. Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui henkilöstösuunnittelusta, rekrytointiprosessista ja työnantajakuvasta. Henkilöstösuunnittelun avulla varmistetaan henkilöstön oikea määrä yrityksessä ja päätökset rekrytoinnista perustuvat siihen. Rekrytointiprosessi pitää sisällään kaikki ne vaiheet ja toiminnot, joita työnantaja käy läpi hankkiessaan uusia työntekijöitä. Rekrytointiprosessista opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti rekrytointikanavien valintaan. Myönteinen työnantajakuva ja sen välittäminen hakijoille rekrytointiviestinnässä lisää hakijoiden määrää.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin ravintola-alan opiskelijat ja Ravintola Teatterin työntekijät. Rekrytoinnin lähtötilanteen kartoittamiseksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajia. Ravintola Teatterin työntekijöille tehtiin kysely, jolla selvitettiin heidän kokemuksiaan ravintolan rekrytointiprosessista ja sisäisestä työnantajakuvasta. Opiskelijoille tehdyllä kyselyllä pyrittiin saamaan selville heidän seuraamansa rekrytointikanavat ja työnantajassa arvostamat ominaisuudet. Lisäksi Benchmarking-menetelmällä kerättiin tietoa tavoista hyödyntää Facebook-palvelua rekrytoinnissa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että ravintola-alan opiskelijat seuraavat eniten Internetissä toimivia rekrytointikanavia. Heille yksi suosituimmista kanavista on sosiaalinen media. Yritykset tavoittavat sosiaalisessa mediassa laajan kohderyhmän ja rekrytointi voidaan tehdä yrityksen imagoa tukevalla tavalla. Työnantajakuvan tulee välittyä rekrytointiviestinnässä ja tutkimuksen kohderyhmän perusteella tärkeitä asioita siinä ovat hyvä vuorovaikutuksellinen työilmapiiri sekä työnantajan vastuullinen toiminta ja joustavuus. Rekrytointiprosessin kehittämisen tärkein lähtökohta tutkimuksen perusteella on, että työntekijät otettaisiin mukaan toimintaan ja heidän mielipiteitänsä kuunneltaisiin enemmän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Ravintola Teatterin henkilöstön hankinnan kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli selvittää rekrytointikanavat, joilla tavoitetaan toimeksiantajaa kiinnostavat työntekijät parhaiten ja tutkia toimeksiantajan työnantajakuvaa potentiaalisten ja nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin tuottamaan tietoa, jonka avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään rekrytointiprosessiaan. Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui henkilöstösuunnittelusta, rekrytointiprosessista ja työnantajakuvasta. Henkilöstösuunnittelun avulla varmistetaan henkilöstön oikea määrä yrityksessä ja päätökset rekrytoinnista perustuvat siihen. Rekrytointiprosessi pitää sisällään kaikki ne vaiheet ja toiminnot, joita työnantaja käy läpi hankkiessaan uusia työntekijöitä. Rekrytointiprosessista opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti rekrytointikanavien valintaan. Myönteinen työnantajakuva ja sen välittäminen hakijoille rekrytointiviestinnässä lisää hakijoiden määrää.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin ravintola-alan opiskelijat ja Ravintola Teatterin työntekijät. Rekrytoinnin lähtötilanteen kartoittamiseksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajia. Ravintola Teatterin työntekijöille tehtiin kysely, jolla selvitettiin heidän kokemuksiaan ravintolan rekrytointiprosessista ja sisäisestä työnantajakuvasta. Opiskelijoille tehdyllä kyselyllä pyrittiin saamaan selville heidän seuraamansa rekrytointikanavat ja työnantajassa arvostamat ominaisuudet. Lisäksi Benchmarking-menetelmällä kerättiin tietoa tavoista hyödyntää Facebook-palvelua rekrytoinnissa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että ravintola-alan opiskelijat seuraavat eniten Internetissä toimivia rekrytointikanavia. Heille yksi suosituimmista kanavista on sosiaalinen media. Yritykset tavoittavat sosiaalisessa mediassa laajan kohderyhmän ja rekrytointi voidaan tehdä yrityksen imagoa tukevalla tavalla. Työnantajakuvan tulee välittyä rekrytointiviestinnässä ja tutkimuksen kohderyhmän perusteella tärkeitä asioita siinä ovat hyvä vuorovaikutuksellinen työilmapiiri sekä työnantajan vastuullinen toiminta ja joustavuus. Rekrytointiprosessin kehittämisen tärkein lähtökohta tutkimuksen perusteella on, että työntekijät otettaisiin mukaan toimintaan ja heidän mielipiteitänsä kuunneltaisiin enemmän.