Leiko-yksikön kautta hoitoon tulevien kokemuksia saamastaan ohjauksesta Kymenlaakson keskussairaalassa : Asiakastyytyväisyystutkimus
Rokkanen, Terhi (2012)
Rokkanen, Terhi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakastyytyväisyyskyselyn avulla Leiko-yksikön kautta hoitoon tulevien kokemuksia saamastaan ohjauksesta. Kymenlaakson keskussairaalassa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osittain strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin kaikille Leiko-yksikön kautta saapuville potilaille toukokuussa 2012. Lomakkeita jaettiin yhteensä 100 kappaletta, jotka kaikki palautuivat eli vastausprosentiksi muodostui 100 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että potilaat ovat tyytyväisiä Leiko-yksikössä saamaansa ohjaukseen eivätkä potilaan ikä tai sukupuoli vaikuta merkittävästi potilaan tyytyväisyyteen. Potilaiden ohjauksen tarpeisiin vastataan ja tutkitut hoitotyön ammatilliset elementit toteutuivat Leiko-yksikön työssä hyvin. Vaikka ohjausmenetelminä käytetäänkin pääosin suullista, keskustelevaa yksilöohjausta ja annetaan potilaalle kirjallista aineistoa, se sopii hyvin eri-ikäisille ja eri koulutustaustaisille potilaille. Potilaat kokevat saavansa riittävästi tietoa ja sitoutuvansa toimenpiteeseen valmistautumiseen hyvin. Hoitajien tuottaman ohjauksen koetaan olevan yksilöllistä, vuorovaikutteista ja tavoitteellista sekä eettisesti kestävää. Saatu ohjaus lisää potilaiden turvallisuuden tunnetta. Ammatillisesti toteutettu ohjaus tehdään yhteistyössä potilaan kanssa siten, että potilas kokee pystyvänsä osallistumaan ja vaikuttamaan omaa hoitoaan koskeviin päätöksiin.
Kehittämistarpeina nousi esiin varmistaa potilaiden osallisuuden parempi toteutuminen, ohjata mahdollisesti myös omaisia ja hälventää toimenpiteisiin liittyviä pelkoja esihaastattelun aikana. Ohjausmenetelmiä voitaisiin käyttää monipuolisemmin lisäämään potilaiden sitoutumista valmistautumiseen. Lisäksi voitaisiin kehittää esim. iän mukaan segmentoiduille potilasryhmille kohdistettuja ohjausmalleja.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osittain strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin kaikille Leiko-yksikön kautta saapuville potilaille toukokuussa 2012. Lomakkeita jaettiin yhteensä 100 kappaletta, jotka kaikki palautuivat eli vastausprosentiksi muodostui 100 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että potilaat ovat tyytyväisiä Leiko-yksikössä saamaansa ohjaukseen eivätkä potilaan ikä tai sukupuoli vaikuta merkittävästi potilaan tyytyväisyyteen. Potilaiden ohjauksen tarpeisiin vastataan ja tutkitut hoitotyön ammatilliset elementit toteutuivat Leiko-yksikön työssä hyvin. Vaikka ohjausmenetelminä käytetäänkin pääosin suullista, keskustelevaa yksilöohjausta ja annetaan potilaalle kirjallista aineistoa, se sopii hyvin eri-ikäisille ja eri koulutustaustaisille potilaille. Potilaat kokevat saavansa riittävästi tietoa ja sitoutuvansa toimenpiteeseen valmistautumiseen hyvin. Hoitajien tuottaman ohjauksen koetaan olevan yksilöllistä, vuorovaikutteista ja tavoitteellista sekä eettisesti kestävää. Saatu ohjaus lisää potilaiden turvallisuuden tunnetta. Ammatillisesti toteutettu ohjaus tehdään yhteistyössä potilaan kanssa siten, että potilas kokee pystyvänsä osallistumaan ja vaikuttamaan omaa hoitoaan koskeviin päätöksiin.
Kehittämistarpeina nousi esiin varmistaa potilaiden osallisuuden parempi toteutuminen, ohjata mahdollisesti myös omaisia ja hälventää toimenpiteisiin liittyviä pelkoja esihaastattelun aikana. Ohjausmenetelmiä voitaisiin käyttää monipuolisemmin lisäämään potilaiden sitoutumista valmistautumiseen. Lisäksi voitaisiin kehittää esim. iän mukaan segmentoiduille potilasryhmille kohdistettuja ohjausmalleja.