Corporate Social Responsibility from Employ-ees’ Point of View in Radisson Blu Leeds: Training, Healthcare and Communication
Järvinen, Emma (2012)
Järvinen, Emma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514436
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Radisson Blu Leedsin kanssa, joka on osa The Rezidor Hotel Groupia. Radisson Blu Leeds on yksi ketjun neljäntähden hotelleista Iso- Britanniassa. The Rezidor Hotel Group on toteuttanut omaa Responsible Business –ohjelmaansa vuodesta 2001. Kyseinen ohjelma sisältää kolme pääaluetta: työntekijöiden ja asiakkaiden terveydestä sekä turvallisuudesta huolehtiminen, sosiaalisten ja eettisten asioiden kunnioittaminen yrityksessä ja yhteisössä, sekä yrityksen ympäristöhaittojen vähentäminen. Työ keskittyi työntekijöiden terveyteen ja turvallisuuteen. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka yrityksen vastuullisuus näkyy sen työntekijöille. Responsible Business –ohjelma on suuressa osassa yrityksessä ja tavoitteena olikin selvittää, kuinka se näkyy yksittäisen hotellin tasolla. Tarkoituksena oli myös osoittaa vastuullisen toiminnan tila yrityksessä, jotta yritys voisi tarvittaessa kehittää ohjelmaansa hyödyntäen tätä työtä. Tutkimusongelmana oli, kuinka yrityksen vastuullinen toiminta ilmenee sen työntekijöille.
Teoreettinen viitekehys pohjautui suurimmaksi osaksi the Rezidor Hotel Groupin Responsible Business –ohjelmaan. Yrityksen koulutusmateriaalin ja ohjeiston avulla tuotettiin ymmärrystä siitä, kuinka yritys toteuttaa vastuullisen toiminnan ohjelmaansa. Perustietoa yritysten sosiaalisesta vastuusta luotiin kirjallisuuden pohjalta. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselyn avulla. Kysymykset pohjautuivat yrityksen vastuullisen toiminnan ohjelmaan, sekä teoriaan yrityksen sosiaalisesta vastuusta. Koska työ keskittyi työntekijöihin, osallistujat olivat Radisson Blu Leedsin työntekijöitä. Kerätty materiaali analysoitiin kvalitatiivisilla analyysimenetelmillä. Materiaali jaettiin suosituimpien esille tulleiden teemojen mukaan. Teemat olivat koulutus, työntekijät, terveydenhuolto ja viestintä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moni vastuullisen toiminnan osa-alue suoritetaan yrityksessä hyvin. Tulosten perusteella yritys tarjoaa työntekijöilleen kohtuullisen määrän koulutusta. Koulutus osoittautuikin selkeästi parhaiten toteutuvaksi osa-alueeksi yrityksessä. Toinen osa-alue, jossa yritys on tutkimuksen perusteella onnistunut, on joustavuus, sillä yritys tarjoaa joustavat työajat kaikille työntekijöilleen. Tutkimus kuitenkin osoitti, että joillain osa-alueilla yritys ei ole onnistunut yhtä hyvin. Tälläinen oli esimerkiksi palautteen välittyminen työntekijöiden ja esimiesten välillä. Jotkut osa-alueet, kuten työterveys jakoivat osallistujien mielipiteitä. Suurinosa vastaajista ilmoitti, että yritys tarjoaa perusterveydenhuollon työntekijöilleen, mutta kuitenkin osa vastaajista oli täysin eri mieltä. Tulosten perusteella osa vastuullisen ohjelman alueista suoritetaan yrityksessä hyvin, kun taas jotkut alueet saattavat tarvita kehittämistä.
Teoreettinen viitekehys pohjautui suurimmaksi osaksi the Rezidor Hotel Groupin Responsible Business –ohjelmaan. Yrityksen koulutusmateriaalin ja ohjeiston avulla tuotettiin ymmärrystä siitä, kuinka yritys toteuttaa vastuullisen toiminnan ohjelmaansa. Perustietoa yritysten sosiaalisesta vastuusta luotiin kirjallisuuden pohjalta. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselyn avulla. Kysymykset pohjautuivat yrityksen vastuullisen toiminnan ohjelmaan, sekä teoriaan yrityksen sosiaalisesta vastuusta. Koska työ keskittyi työntekijöihin, osallistujat olivat Radisson Blu Leedsin työntekijöitä. Kerätty materiaali analysoitiin kvalitatiivisilla analyysimenetelmillä. Materiaali jaettiin suosituimpien esille tulleiden teemojen mukaan. Teemat olivat koulutus, työntekijät, terveydenhuolto ja viestintä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moni vastuullisen toiminnan osa-alue suoritetaan yrityksessä hyvin. Tulosten perusteella yritys tarjoaa työntekijöilleen kohtuullisen määrän koulutusta. Koulutus osoittautuikin selkeästi parhaiten toteutuvaksi osa-alueeksi yrityksessä. Toinen osa-alue, jossa yritys on tutkimuksen perusteella onnistunut, on joustavuus, sillä yritys tarjoaa joustavat työajat kaikille työntekijöilleen. Tutkimus kuitenkin osoitti, että joillain osa-alueilla yritys ei ole onnistunut yhtä hyvin. Tälläinen oli esimerkiksi palautteen välittyminen työntekijöiden ja esimiesten välillä. Jotkut osa-alueet, kuten työterveys jakoivat osallistujien mielipiteitä. Suurinosa vastaajista ilmoitti, että yritys tarjoaa perusterveydenhuollon työntekijöilleen, mutta kuitenkin osa vastaajista oli täysin eri mieltä. Tulosten perusteella osa vastuullisen ohjelman alueista suoritetaan yrityksessä hyvin, kun taas jotkut alueet saattavat tarvita kehittämistä.