Markkinointisuunnitelma : case: rekkakahvila
Riippi, Heli (2012)
Riippi, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101314399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101314399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointisuunnitelma kouvolalaiselle kahvila- alan yritykselle, joka on aloittamassa toimintansa lähikuukausien aikana. Kahvila on rakennettu rekan perävaunuun ja sen on tarkoitus kiertää ympäri Suomea erilaisissa tapahtumissa, tarjoten kahvilapalveluita tapahtumien kävijöille. Lisäksi yritys tarjoaa catering- ja promootiopalveluita yrityksille ja organisaatioille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yritykselle markkinointisuunnitelma, joka sisältää yrityksen nykytilan arvioinnin, markkinoinnin tavoitteet sekä käytännön markkinointitoimenpiteet. Lisäksi työn tarkoituksena on etsiä keinoja, joilla tapahtumien asiakkaat saataisiin houkuteltua juuri tämän yrityksen asiakkaiksi lukuisten muiden saman alan yritysten joukosta.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli se koostuu sekä teoreettisesta että toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja siihen liittyvää teoriaa toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Toiminnallinen osuus on teorian pohjalta laadittu pitkän aikavälin markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Työn tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota yrittäjä voi hyödyntää tulevaisuudessa kehittäessään yrityksensä markkinointia. Markkinointisuunnitelma on syntynyt teoriaosuudessa läpikäydyn kuusivaiheisen markkinointisuunnitelmamallin pohjalta. Suunnittelun tukena on käytetty yrityksen lähtökohta-analyyseja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yritykselle markkinointisuunnitelma, joka sisältää yrityksen nykytilan arvioinnin, markkinoinnin tavoitteet sekä käytännön markkinointitoimenpiteet. Lisäksi työn tarkoituksena on etsiä keinoja, joilla tapahtumien asiakkaat saataisiin houkuteltua juuri tämän yrityksen asiakkaiksi lukuisten muiden saman alan yritysten joukosta.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli se koostuu sekä teoreettisesta että toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja siihen liittyvää teoriaa toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Toiminnallinen osuus on teorian pohjalta laadittu pitkän aikavälin markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Työn tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota yrittäjä voi hyödyntää tulevaisuudessa kehittäessään yrityksensä markkinointia. Markkinointisuunnitelma on syntynyt teoriaosuudessa läpikäydyn kuusivaiheisen markkinointisuunnitelmamallin pohjalta. Suunnittelun tukena on käytetty yrityksen lähtökohta-analyyseja.