Tuoretie Oy:n toiminnan kehittäminen
Mikkola, Sanna (2012)
Mikkola, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114363
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tuoretie Oy:n toimintaan kehitysehdotuksia. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yhteistyöhön logistiikan ketjussa. Toisena tavoitteena oli teettää tyytyväisyystutkimus terminaalihenkilökunnalle Tuoretien ja sen asiakasomistajien toiminnasta. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli tehdä kehittämissuunnitelma yritysten tiedonvälitystä helpottavaan Aspal–tietokonejärjestelmään.
Logistiikan yhteistyöhön liittyy vahvasti tiedonvälitys. Teoriaosuudessa perehdyttiinkin informaation kulkuun ja yhteistyöhön logistiikan toimitusketjussa. Näillä tekijöillä on tärkeä merkitys toimitusketjun toimivuuden kannalta.
Kyselytutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa terminaalihenkilökunnan ajatuksia kohdeyrityksien työstä ja tavoista. Tuloksista selvisi, että terminaaleissa oltiin pääosin tyytyväisiä Tuoretien ja toimittajien toimintaan. Joitain kehittämiskohtiakin tuli esille, kuten Aspal–järjestelmän toiminnan kehittäminen. Toimittajien toiminnassa eniten kehittämistä oli asiapaperimerkinnöissä sekä palautuksien hoidossa.
Aspal–järjestelmään oli tavoitteena kehittää uusia ideoita, joita tuli hyvin esille keskusteltaessa Tuoretien työntekijöiden kanssa. Suurimmat kehittämiskohdat ilmenivät sähköpostimuodossa sekä lavakarttojen hakemisessa järjestelmässä.
Logistiikan yhteistyöhön liittyy vahvasti tiedonvälitys. Teoriaosuudessa perehdyttiinkin informaation kulkuun ja yhteistyöhön logistiikan toimitusketjussa. Näillä tekijöillä on tärkeä merkitys toimitusketjun toimivuuden kannalta.
Kyselytutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa terminaalihenkilökunnan ajatuksia kohdeyrityksien työstä ja tavoista. Tuloksista selvisi, että terminaaleissa oltiin pääosin tyytyväisiä Tuoretien ja toimittajien toimintaan. Joitain kehittämiskohtiakin tuli esille, kuten Aspal–järjestelmän toiminnan kehittäminen. Toimittajien toiminnassa eniten kehittämistä oli asiapaperimerkinnöissä sekä palautuksien hoidossa.
Aspal–järjestelmään oli tavoitteena kehittää uusia ideoita, joita tuli hyvin esille keskusteltaessa Tuoretien työntekijöiden kanssa. Suurimmat kehittämiskohdat ilmenivät sähköpostimuodossa sekä lavakarttojen hakemisessa järjestelmässä.