Vanhempien tukeminen lapsen sairastuessa diabetekseen : Kirjallisuuskatsaus
Annala, Saara; Sahakoski, Hanna-Maria (2012)
Annala, Saara
Sahakoski, Hanna-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskatsauksen menetelmin kuinka vanhempia tuetaan kun lapsi sairastuu tyypin 1 diabetesta. Tavoitteena oli lisätä hoitajien valmiuksia tukea tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen vanhempia. Tutkimuskysymyksemme oli: Miten vanhempia tulee tukea lapsen sairastuessa 1 tyypin diabetekseen? Opinnäytetyö suunnattiin hoitoalan työntekijöille, jotka työskentelevät diabetesta sairastavien lasten kanssa.
Teorialähtöiseen sisällönanalyysiin valikoitui yhteensä 8 tutkimusartikkelia, joista kolme oli englanninkielistä tutkimusta. Tutkimusartikkelit olivat aikaväliltä 2002-2012. Kotimaisten ja ulkomaisten tutkimusten haussa käytettiin Seinäjoen korkea-koulukirjaston Aleksi- ja Cinahl- tietokantoja. Teoreettinen viitekehys osoitti tär-keimmiksi vanhempien tukemisen menetelmiksi kuuntelemisen, tiedon antamisen ja keskustelun. Näihin tukemisen muotoihin lähdettiin etsimään lisää tutkittua tietoa kirjallisuuskatsauksessa.
Tutkimustuloksia analysoidessa havaittiin, ettei kuuntelemista, tuen antamisen keinona ole juurikaan tutkittu. Tukeminen kuitenkin alkaa aina kuuntelemisesta. Keskusteleminen on tärkeää tuettaessa vanhempia. Vanhemmat haluavat keskustella lapsensa sairaudesta ja keskustelun avulla hoitajat saavat tietoa vanhempien voimavaroista. Näin vanhempia voidaan tukea yksilöllisesti. Tiedon antaminen vanhemmille on tärkeää. Sen avulla vanhemmat pystyvät sopeutumaan lapsensa sairauteen sekä parantamaan kotihoidon onnistumista. Tietoa on kuitenkin osattava antaa oikeaan aikaan, riittävästi ja yksilöllisesti.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi käytännön hoitotyössä tuettaessa vanhempia. Opinnäytetyön jatkoksi voitaisiin tehdä opaslehtinen hoitajille: Miten tukea diabeetikkolasten vanhempia. Näin saadaan parhaiten siirrettyä vanhempien tukemisen menetelmät käytännön hoitotyöhön.
Teorialähtöiseen sisällönanalyysiin valikoitui yhteensä 8 tutkimusartikkelia, joista kolme oli englanninkielistä tutkimusta. Tutkimusartikkelit olivat aikaväliltä 2002-2012. Kotimaisten ja ulkomaisten tutkimusten haussa käytettiin Seinäjoen korkea-koulukirjaston Aleksi- ja Cinahl- tietokantoja. Teoreettinen viitekehys osoitti tär-keimmiksi vanhempien tukemisen menetelmiksi kuuntelemisen, tiedon antamisen ja keskustelun. Näihin tukemisen muotoihin lähdettiin etsimään lisää tutkittua tietoa kirjallisuuskatsauksessa.
Tutkimustuloksia analysoidessa havaittiin, ettei kuuntelemista, tuen antamisen keinona ole juurikaan tutkittu. Tukeminen kuitenkin alkaa aina kuuntelemisesta. Keskusteleminen on tärkeää tuettaessa vanhempia. Vanhemmat haluavat keskustella lapsensa sairaudesta ja keskustelun avulla hoitajat saavat tietoa vanhempien voimavaroista. Näin vanhempia voidaan tukea yksilöllisesti. Tiedon antaminen vanhemmille on tärkeää. Sen avulla vanhemmat pystyvät sopeutumaan lapsensa sairauteen sekä parantamaan kotihoidon onnistumista. Tietoa on kuitenkin osattava antaa oikeaan aikaan, riittävästi ja yksilöllisesti.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi käytännön hoitotyössä tuettaessa vanhempia. Opinnäytetyön jatkoksi voitaisiin tehdä opaslehtinen hoitajille: Miten tukea diabeetikkolasten vanhempia. Näin saadaan parhaiten siirrettyä vanhempien tukemisen menetelmät käytännön hoitotyöhön.