Erään elintarvikkeen vienti Venäjälle
Moisio, Mikko (2012)
Moisio, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on eräs vientiä harjoittava yritys, jonka asiakkaana on Venäjän markkinoille pyrkivä kotimainen urheiluravinnevalmistaja. Työn tarkoituksena on kertoa vaihe vaiheelta, miten Venäjän markkinoille pyrkivän elintarvikevalmistajan on toimittava ja mihin tämän tulee varautua.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kansainvälisen kaupan teoriaa yleisesti. Huomioon otetaan kansainvälisen markkinointisuunnitelman perusteet, toiminta viranomaisten kanssa, suhdetoiminta sekä myynti ja markkinointi. Mukana on myös osio rajamuodollisuuksiin vaadittavista dokumenteista elintarvikkeiden suhteen.
Toisessa luvussa tarkastellaan Venäjän markkinoiden erikoisolosuhteita. Tutkitaan käytännön näkökulmasta markkinoiden luonnetta, tarkastellaan juridisia näkökantoja, sekä pohditaan myyntiä ja markkinointia venäläisestä näkökulmasta unohtamatta kulttuurin kuvaamista.
Kolmas luku koostuu case-tapauksesta, jossa kerrotaan, kuinka suomalainen urheiluravinnevalmistaja on saanut selville markkinointitutkimuksen avulla markkinaraon Venäjällä. Luvussa pohditaan aloitustoimintoja sekä selkeitä toimintamalleja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kansainvälisen kaupan teoriaa yleisesti. Huomioon otetaan kansainvälisen markkinointisuunnitelman perusteet, toiminta viranomaisten kanssa, suhdetoiminta sekä myynti ja markkinointi. Mukana on myös osio rajamuodollisuuksiin vaadittavista dokumenteista elintarvikkeiden suhteen.
Toisessa luvussa tarkastellaan Venäjän markkinoiden erikoisolosuhteita. Tutkitaan käytännön näkökulmasta markkinoiden luonnetta, tarkastellaan juridisia näkökantoja, sekä pohditaan myyntiä ja markkinointia venäläisestä näkökulmasta unohtamatta kulttuurin kuvaamista.
Kolmas luku koostuu case-tapauksesta, jossa kerrotaan, kuinka suomalainen urheiluravinnevalmistaja on saanut selville markkinointitutkimuksen avulla markkinaraon Venäjällä. Luvussa pohditaan aloitustoimintoja sekä selkeitä toimintamalleja.