Riemua ja terveyttä liikunnasta : Liikuntapäivä Hakalan koulussa
Lindroos, Suvi; Halonen, Sari (2012)
Lindroos, Suvi
Halonen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014306
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan lapset liikkuvat suosituksiin nähden liian vähän. Lapsien tulisi liikkua päivittäin. Lapsena opitut terveelliset tavat ja tottumukset kantavat pitkälle tulevaisuuteen, ja näin ollen myös aikuisena niitä toteutetaan. Liikunta on tärkeää lapsen itseilmaisulle. Liikunnan tulisi olla mielekästä, iloa ja elämyksiä tuottavaa, mutta myös hieman haastavaa, jolloin mielenkiinto liikkumiseen säilyy. Normaaliin kehitykseen lapsi tarvitsee säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Ihmisen kyky liikkua kehittyy syntymästä saakka. Alakouluikäisillä eli 7-12-vuotiailla lapsilla hermo-lihasjärjestelmän, luuston ja lihaksiston kehitys vaikuttavat kykyyn liikkua ja oppia liikkumaan. Fyysis-motorinen kehitys on yksilöllistä ja harjoitteiden monipuolisuus on tärkeää taitojen muodostumisen kannalta.
Tämän työn tarkoituksena oli järjestää mukava ja liikuntaan innostava päivä koulun oppilaille. Liikuntapäivällä tavoittelimme positiivisen luokkahengen tukemista ja yhdessä onnistumisen kokemista. Tavoitteena oli tarjota lapsille virikkeellistä liikuntaa, joka kannustaisi lapsia liik-kumaan myös jatkossa. Loimme jatkossa kouluille käytettäväksi valmiin liikuntapäivän toimintamallin. Samalla kehitimme omia ohjaustaitojamme. Aloitimme opinnäytetyömme rakentamisen teoriatiedon keruulla. Keräsimme monipuolisesti tietoa kouluikäisen kehityksestä, motoriikasta, liikuntasuosituksista ja terveydestä. Liikuntapäivän toteuttamisen tueksi haimme tietoa lapsen motivoinnista liikkumiseen, sekä lapsiryhmän ohjaamisesta. Liikuntatapahtuma järjestettiin Hyvinkään Hakalan koululaisille. Oppilaat olivat iältään 7-12-vuotiaita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja arvioinnissa käytettiin kyselylomaketta. Teoriatiedon pohjalta muodostimme rastit niin, että ne tukevat lasten liikkumista mahdollisimman monipuolisesti ikätasoinen kehitys huomioon ottaen. Liikuntapäivään suunnittelimme ja rakensimme rasteja, joissa harjoitettiin monipuolisesti liikuntataitoja. Rastien suorittamiseen tarvittiin nopeutta, ketteryyttä ja tarkkuutta. Liikuntapäivä suunniteltiin niin, ettei oppilaiden välille muodostu kilpailuhenkisyyttä. Jokaisen luokan mukana kulki oma luokanopettaja. Opettajien läsnäolo edisti turvallisuutta ja auttoi pitämään järjestystä yllä.
Päivän päätteeksi keräsimme oppilailta palautteen kyselylomakkeiden avulla. Kokonaisuutena saamamme palaute liikuntapäivästä oli hyvää. Palautteen avulla selvitimme oppilaiden mielipidettä rastien määrästä, mielekkyydestä, kestosta ja ohjeiden selkeydestä. Opettajilta keräsimme vapaasanaisen palautteen.
Tämän työn tarkoituksena oli järjestää mukava ja liikuntaan innostava päivä koulun oppilaille. Liikuntapäivällä tavoittelimme positiivisen luokkahengen tukemista ja yhdessä onnistumisen kokemista. Tavoitteena oli tarjota lapsille virikkeellistä liikuntaa, joka kannustaisi lapsia liik-kumaan myös jatkossa. Loimme jatkossa kouluille käytettäväksi valmiin liikuntapäivän toimintamallin. Samalla kehitimme omia ohjaustaitojamme. Aloitimme opinnäytetyömme rakentamisen teoriatiedon keruulla. Keräsimme monipuolisesti tietoa kouluikäisen kehityksestä, motoriikasta, liikuntasuosituksista ja terveydestä. Liikuntapäivän toteuttamisen tueksi haimme tietoa lapsen motivoinnista liikkumiseen, sekä lapsiryhmän ohjaamisesta. Liikuntatapahtuma järjestettiin Hyvinkään Hakalan koululaisille. Oppilaat olivat iältään 7-12-vuotiaita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja arvioinnissa käytettiin kyselylomaketta. Teoriatiedon pohjalta muodostimme rastit niin, että ne tukevat lasten liikkumista mahdollisimman monipuolisesti ikätasoinen kehitys huomioon ottaen. Liikuntapäivään suunnittelimme ja rakensimme rasteja, joissa harjoitettiin monipuolisesti liikuntataitoja. Rastien suorittamiseen tarvittiin nopeutta, ketteryyttä ja tarkkuutta. Liikuntapäivä suunniteltiin niin, ettei oppilaiden välille muodostu kilpailuhenkisyyttä. Jokaisen luokan mukana kulki oma luokanopettaja. Opettajien läsnäolo edisti turvallisuutta ja auttoi pitämään järjestystä yllä.
Päivän päätteeksi keräsimme oppilailta palautteen kyselylomakkeiden avulla. Kokonaisuutena saamamme palaute liikuntapäivästä oli hyvää. Palautteen avulla selvitimme oppilaiden mielipidettä rastien määrästä, mielekkyydestä, kestosta ja ohjeiden selkeydestä. Opettajilta keräsimme vapaasanaisen palautteen.