Kuluttaja lääketiedon käyttäjänä
Blomros, Vilma; Jaakkola, Jani; Kallioinen, Johanna (2012)
Blomros, Vilma
Jaakkola, Jani
Kallioinen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814243
Tiivistelmä
Suomessa julkaistiin keväällä 2012 ensimmäinen lääkeinformaatiostrategia, minkä yhtenä näkökulmana on kuluttaja ja lääketieto. Strategian tarkoituksena on turvata kuluttajan tehokas, turvallinen ja taloudellinen lääkehoito. Kuluttaja nähdään nykyään aktiivisena tiedon käyttäjänä, joka osallistuu yhä enemmän omaan hoitoonsa. Lääketietoa on saatavissa nykyään paljon eri lähteistä, mutta ongelma on tiedon luotettavuus ja käytettävyys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen minkälaista lääketietoa kuluttajat käyttävät ja mistä lähteistä he pääasiassa lääketietoa hakevat sekä tunnistaa, millaista lääketietoa tulevaisuuden kuluttajat tarvitsevat. Lisäksi tarkoituksena on kehittää kuluttajille suunnattu kyselylomake, jolla voidaan myöhemmin tutkia lääketietoa kuluttajan käyttämänä. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää kuluttajien tehokasta, taloudellista ja turvallista lääkkeiden käyttöä, joka perustuu luotettaviin tiedonlähteisiin.
Kirjallisuuskatsauksessa käytiin läpi 1475 tutkimusta, joista 12 valittiin analyysiin. Kirjallisuuskatsauksesta ilmeni, että lääkäri on koettu tärkeimmäksi suullisen lääketiedon lähteeksi. Kirjallisista lähteistä tärkeimmäksi oli puolestaan muodostunut lääkkeiden pakkausselosteet. Yhä lisääntyvissä määrin myös internet on kasvattanut suosiotaan tiedon lähteenä. Tiedonhankintakäyttäytymiseen vaikuttavat kuluttajan ikä ja sukupuoli. Yhteistä kuluttajilla kuitenkin on halu saada selkeää ja yksilöllistä tietoa käyttämistään lääkkeistä, niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Terveydenhuollon ammattilaisten tulisikin rohkaista ja auttaa kuluttajaa lääketiedon etsinnässä ja arvioinnissa. Myös sairaanhoitajan roolia lääketiedon lähteenä voitaisiin lisätä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen minkälaista lääketietoa kuluttajat käyttävät ja mistä lähteistä he pääasiassa lääketietoa hakevat sekä tunnistaa, millaista lääketietoa tulevaisuuden kuluttajat tarvitsevat. Lisäksi tarkoituksena on kehittää kuluttajille suunnattu kyselylomake, jolla voidaan myöhemmin tutkia lääketietoa kuluttajan käyttämänä. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää kuluttajien tehokasta, taloudellista ja turvallista lääkkeiden käyttöä, joka perustuu luotettaviin tiedonlähteisiin.
Kirjallisuuskatsauksessa käytiin läpi 1475 tutkimusta, joista 12 valittiin analyysiin. Kirjallisuuskatsauksesta ilmeni, että lääkäri on koettu tärkeimmäksi suullisen lääketiedon lähteeksi. Kirjallisista lähteistä tärkeimmäksi oli puolestaan muodostunut lääkkeiden pakkausselosteet. Yhä lisääntyvissä määrin myös internet on kasvattanut suosiotaan tiedon lähteenä. Tiedonhankintakäyttäytymiseen vaikuttavat kuluttajan ikä ja sukupuoli. Yhteistä kuluttajilla kuitenkin on halu saada selkeää ja yksilöllistä tietoa käyttämistään lääkkeistä, niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Terveydenhuollon ammattilaisten tulisikin rohkaista ja auttaa kuluttajaa lääketiedon etsinnässä ja arvioinnissa. Myös sairaanhoitajan roolia lääketiedon lähteenä voitaisiin lisätä tulevaisuudessa.