Tapahtuman digitaalisen markkinoinnin ja internet-sivuston kehittäminen : Case: Pihtiputaan Keihäskarnevaalit
Markkanen, Sami (2012)
Markkanen, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100614211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100614211
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä oli kolme päätavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli selvittää, miten tapahtuma voi hyödyntää digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa markkinoinnissa, jotta tapahtuman tunnettuus ja kävijämäärä saadaan kasvamaan. Toinen tavoite oli selvittää, millä keinoilla sivuston löydettävyyttä internetin hakukoneissa voidaan parantaa. Kolmas tavoite oli selvittää Pihtiputaan Keihäskarnevaalien internet-sivuston tarpeisiin soveltuva sisällönhallintajärjestelmä.
Tutkimusosuus toteutettiin havainnoimalla Pihtiputaan Keihäskarnevaalien sosiaalisen median käyttöä ja verkkosivuston löydettävyyttä hakukoneilla, tarkennettuna Googlella. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan myös vastaavien tapahtumien sosiaalisen median käyttöä ja löydettävyyttä hakukoneissa. Sisällönhallintajärjestelmiä tutkittaessa turvauduttiin tulevan sisällönhallintajärjestelmän loppukäyttäjien eli sivuston ylläpitäjien haastatteluihin ja heille lähetettyihin kyselyihin. Näin saatiin kartoitettua millaiselle sisällönhallintajärjestelmälle Pihtiputaan Keihäskarnevaaleilla on tarvetta.
Tutkimuksia suoritettaessa kävi ilmi, että sekä Pihtiputaan Keihäskarnevaaleilla että muilla vastaavilla lajikarnevaaleilla on vielä paljon tehtävää digitaalisen markkinoinnin saralla ja vasta muutama on löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan. Lisäksi selvisi, että hakukoneoptimoinnille on tarvetta suurimmalla osalla kyseisistä tapahtumista, mukaan lukien asiakkaana olevalla Pihtiputaan Keihäskar-nevaaleilla.
Tulosten pohjalta annettiin asiakkaalle keinoja digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen ja sosiaalisen median kokonaisvaltaisempaan ja tehokkaampaan hyödyntämiseen. Lisäksi Pihtiputaan Keihäskarnevaalien internet-sivustolle ehdotettiin uutta sisällönhallintajärjestelmää, joka vastasi ominaisuuksiltaan parhaiten asiakkaan tarpeita, jotka saatiin selville tehtyjen haastattelujen ja kyselyiden pohjalta.
Tutkimusosuus toteutettiin havainnoimalla Pihtiputaan Keihäskarnevaalien sosiaalisen median käyttöä ja verkkosivuston löydettävyyttä hakukoneilla, tarkennettuna Googlella. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan myös vastaavien tapahtumien sosiaalisen median käyttöä ja löydettävyyttä hakukoneissa. Sisällönhallintajärjestelmiä tutkittaessa turvauduttiin tulevan sisällönhallintajärjestelmän loppukäyttäjien eli sivuston ylläpitäjien haastatteluihin ja heille lähetettyihin kyselyihin. Näin saatiin kartoitettua millaiselle sisällönhallintajärjestelmälle Pihtiputaan Keihäskarnevaaleilla on tarvetta.
Tutkimuksia suoritettaessa kävi ilmi, että sekä Pihtiputaan Keihäskarnevaaleilla että muilla vastaavilla lajikarnevaaleilla on vielä paljon tehtävää digitaalisen markkinoinnin saralla ja vasta muutama on löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan. Lisäksi selvisi, että hakukoneoptimoinnille on tarvetta suurimmalla osalla kyseisistä tapahtumista, mukaan lukien asiakkaana olevalla Pihtiputaan Keihäskar-nevaaleilla.
Tulosten pohjalta annettiin asiakkaalle keinoja digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen ja sosiaalisen median kokonaisvaltaisempaan ja tehokkaampaan hyödyntämiseen. Lisäksi Pihtiputaan Keihäskarnevaalien internet-sivustolle ehdotettiin uutta sisällönhallintajärjestelmää, joka vastasi ominaisuuksiltaan parhaiten asiakkaan tarpeita, jotka saatiin selville tehtyjen haastattelujen ja kyselyiden pohjalta.