VOIP INOM FÖRETAGET : IP-telefonins för- och nackdelar
Siirilä, Carina (2012)
Siirilä, Carina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414169
Tiivistelmä
Huvudorsaken för en övergång till IP telefoni varierar från företag till företag. Då företaget har den rätta infrastrukturella och tekniska förutsättningen samt rätt kunskap och medvetenhet om VoIP systemet, kan företaget börja planera en övergång. Själva implementeringen av systemet är inte den svåra biten. Förberedelserna inför förändringen måste vara ordentligt planerade och genomförda för att en framgångsrik övergång till systemet skall lyckas. Skapande av acceptans hos an-vändaren och en mångsidig inskolning är en av de viktigaste förutsättningarna för en lyckad implementering.
Den absolut viktigaste saken för att kunna upprätthålla kommunikation via datapaket är ett stabilt nätverk. Eftersom nätverket hanterar företagets all datatrafik och inte bara den trafik som består av VoIP samtalen är det viktigt att nätverket är tillräckligt snabbt så att kapaciteten räcker till. Dessutom behöver nätverket klara av att prioritera viss trafik framför annan (QoS), så att telefontrafiken får gå före all annan trafik för att kunna upprätthålla så hög samtalskvalitet som möjligt.
Jag tror att ett företag som identifierar även andra motiv än enbart kostandsbespa-ringar har en större chans för en lyckad implementering. Att kunna se och utnyttja VoIPs alla mervärdestjänster och på detta vis förbättra t.ex. kundbetjäningen är i längden en besparing i sig.
Efter att ha genomfört en undersökning i form av intervjuer kom jag fram till att användaren inte tyckte att VoIp systemet varken är svårt att förstå eller använda. Resultaten av undersökningen visar att VoIP underlättar och effektiverar det dag-liga arbetet samt förbättrar kundbetjäningen betydligt. De fördelar VoIP har medfört för användaren är om inte annat betydligt fler än nackdelarna. Today many companies have already switched to VoIP, or are considering taking the big step and make an investment for the future. The purpose for this final project is to identify and inspect today’s increasingly popular IP technology. Why the VoIP system is already being used by so many, and then a little bit about how the technology behind it all looks. The reader should easily and understandable without greater technical knowledge be able to understand the VoIP-system’s pros and cons, and the measures it demands before the alteration and under the implementation of the system.
The theoretical part consists of secondary data from various publications and Websites. The VoIP system’s architecture and the technology behind it are briefly processed, so the reader can understand the demand the system paces on the company as well on the user. How to do it right and what should be considered before the change.
The empirical part consists of a study in form of interviews that's been made in the company I myself am an employee of. With the interview I wanted to find out the user’s opinions and experiences from their daily work with the VoIP system. Is the user satisfied, or was it better before?
The results based on the interviews are presented using diagrams. The study shows that the users within the company are ultimately very satisfied with the VoIP system. A large variation between the ages and the work experience of the users had no significant impact. Important is that the company realizes the requirements that the change sets for the user, and yet at the company.
Den absolut viktigaste saken för att kunna upprätthålla kommunikation via datapaket är ett stabilt nätverk. Eftersom nätverket hanterar företagets all datatrafik och inte bara den trafik som består av VoIP samtalen är det viktigt att nätverket är tillräckligt snabbt så att kapaciteten räcker till. Dessutom behöver nätverket klara av att prioritera viss trafik framför annan (QoS), så att telefontrafiken får gå före all annan trafik för att kunna upprätthålla så hög samtalskvalitet som möjligt.
Jag tror att ett företag som identifierar även andra motiv än enbart kostandsbespa-ringar har en större chans för en lyckad implementering. Att kunna se och utnyttja VoIPs alla mervärdestjänster och på detta vis förbättra t.ex. kundbetjäningen är i längden en besparing i sig.
Efter att ha genomfört en undersökning i form av intervjuer kom jag fram till att användaren inte tyckte att VoIp systemet varken är svårt att förstå eller använda. Resultaten av undersökningen visar att VoIP underlättar och effektiverar det dag-liga arbetet samt förbättrar kundbetjäningen betydligt. De fördelar VoIP har medfört för användaren är om inte annat betydligt fler än nackdelarna.
The theoretical part consists of secondary data from various publications and Websites. The VoIP system’s architecture and the technology behind it are briefly processed, so the reader can understand the demand the system paces on the company as well on the user. How to do it right and what should be considered before the change.
The empirical part consists of a study in form of interviews that's been made in the company I myself am an employee of. With the interview I wanted to find out the user’s opinions and experiences from their daily work with the VoIP system. Is the user satisfied, or was it better before?
The results based on the interviews are presented using diagrams. The study shows that the users within the company are ultimately very satisfied with the VoIP system. A large variation between the ages and the work experience of the users had no significant impact. Important is that the company realizes the requirements that the change sets for the user, and yet at the company.