Taking the first step of a service design process : understanding Russian tourists
Kytölä, Milla; Päkkilä, Salla (2012)
Kytölä, Milla
Päkkilä, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414152
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö, Jykes Oy:lle. Tavoitteena oli tutkia venäläisen, pienten lasten kanssa matkustavan perheen matkustamiseen liittyviä tapoja ja tarpeita, ja näin ollen toteuttaa palvelumuotoilun ensimmäinen vaihe; asiakasymmärryksen keruu. Jykes Oy voi käyttää tutkimuksesta saatua tietoa hyväkseen Lasten Löytöretket -paketin uudelleenmuotoilussa.
Tutkimuksen teoria rakennettiin palvelumuotoilun ja monikulttuurin osaajien, kuten Stefan Moritzin ja Geert Hofsteden, kirjallisuuden pohjalta. Tutkimusmateriaali kerättiin huhti- toukokuun 2012 aikana teemahaastattelun keinoin, jota tukemaan luotiin visuaalisia työkaluja. Kerätty materiaali analysoitiin koodaamalla ja ryhmittelemällä.
Tuloksista kävi muun muassa ilmi venäläisten pienlapsiperheiden matkustamiseen liittyvät osto- ja varaustavat, palveluiden käyttötavat, sekä käytetyt informaatiokanavat, jotka tulisi ottaa huomioon palveluita muotoiltaessa. Tutkimustulokset tiivistettiin visuaaliseksi kokonaisuudeksi, joiden pohjalta pystyttiin listaamaan suosituksia palvelumuotoilun seuraavia vaiheita ajatellen..
Tutkimuksen teoria rakennettiin palvelumuotoilun ja monikulttuurin osaajien, kuten Stefan Moritzin ja Geert Hofsteden, kirjallisuuden pohjalta. Tutkimusmateriaali kerättiin huhti- toukokuun 2012 aikana teemahaastattelun keinoin, jota tukemaan luotiin visuaalisia työkaluja. Kerätty materiaali analysoitiin koodaamalla ja ryhmittelemällä.
Tuloksista kävi muun muassa ilmi venäläisten pienlapsiperheiden matkustamiseen liittyvät osto- ja varaustavat, palveluiden käyttötavat, sekä käytetyt informaatiokanavat, jotka tulisi ottaa huomioon palveluita muotoiltaessa. Tutkimustulokset tiivistettiin visuaaliseksi kokonaisuudeksi, joiden pohjalta pystyttiin listaamaan suosituksia palvelumuotoilun seuraavia vaiheita ajatellen..