Työmotivaation ja innostuksen johtaminen terveystuotteita myyvissä pienyrityksissä
Horsma, Laura (2012)
Horsma, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414150
Tiivistelmä
Suomalaista pienyritystä johdetaan usein sydämellä ilman ammattijohtajuuden taitoja. Työtä tehdään monesti niin johtajien kuin työntekijöidenkin kannalta talkoohengessä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kolmen terveystuotteita myyvän pienyrityksen omistajayrittäjien sekä työntekijöiden motivaatiota. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät tekevät työstä innostavaa sekä löytää keinoja lisätä innostusta ja motivaatiota case-yrityksissä.
Maslowin ja Herzbergin motivaatioteoriat antavat pohjaa edelleen nykykäsitykselle yksilön motivaation johtamisesta. Tunteet ja tarpeet ovat oleellinen osa motivaatiota, joka käsitteenä on melko abstrakti. Arvostuksen kokeminen ja henkisten tarpeiden tyydytys ovat tärkeitä motivaation kannalta. Innostuksen ja intohimoisen työotteen löytymiseen tarvitaan kuitenkin paljon enemmän, kuin mitä pelkillä johtamismenetelmillä voidaan synnyttää. Yksilön omat arvot ja tavoitteet ovat avainasemassa sisäisen motivaation kokemisessa. Yritys voi luoda otolliset puitteet innostuksen syntymiseen ja motivaation ylläpitämiseen.
Kesällä 2012 tehty tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin jokaisesta case-yrityksestä yhtä omistajayrittäjää sekä yhteensä kahdeksaa työntekijää siten, että kustakin yrityksestä haastateltiin vähintään yhtä työntekijää.
Oman työn kokeminen merkitykselliseksi oli odotetusti yksi tärkeimmistä motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Yrityksen ja yksilön arvot nousivat tutkimuksessa yllättävän suureen merkitykseen motivaation kannalta. Taloudellisen palkitsemisen merkitys oli sen sijaan yllättävän pieni.
Maslowin ja Herzbergin motivaatioteoriat antavat pohjaa edelleen nykykäsitykselle yksilön motivaation johtamisesta. Tunteet ja tarpeet ovat oleellinen osa motivaatiota, joka käsitteenä on melko abstrakti. Arvostuksen kokeminen ja henkisten tarpeiden tyydytys ovat tärkeitä motivaation kannalta. Innostuksen ja intohimoisen työotteen löytymiseen tarvitaan kuitenkin paljon enemmän, kuin mitä pelkillä johtamismenetelmillä voidaan synnyttää. Yksilön omat arvot ja tavoitteet ovat avainasemassa sisäisen motivaation kokemisessa. Yritys voi luoda otolliset puitteet innostuksen syntymiseen ja motivaation ylläpitämiseen.
Kesällä 2012 tehty tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin jokaisesta case-yrityksestä yhtä omistajayrittäjää sekä yhteensä kahdeksaa työntekijää siten, että kustakin yrityksestä haastateltiin vähintään yhtä työntekijää.
Oman työn kokeminen merkitykselliseksi oli odotetusti yksi tärkeimmistä motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Yrityksen ja yksilön arvot nousivat tutkimuksessa yllättävän suureen merkitykseen motivaation kannalta. Taloudellisen palkitsemisen merkitys oli sen sijaan yllättävän pieni.