Lainassa toisen henkilön kädet ja jalat : Henkilökohtainen apu subjektiivisena oikeutena vammaispalvelulaissa
Autio, Annu (2012)
Autio, Annu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on henkilökohtainen apu subjektiivisena oikeutena vammaispalvelulaissa. Vammaispalvelulakiin syyskuun 2009 alusta voimaan tulleilla muutoksilla on tarkoitus edistää suunnitelmallisesti vaikeavammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta, sekä muita perus- ja ihmisoikeuksia. Työssä tarkastellaan vammaisen henkilön selviytymistä palvelujärjestelmässä ja henkilökohtaisen avustajan vastuuta työntekijänä. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään millaiset ovat kunnan, vammaisen työnantajan ja henkilökohtaisen avustajan suhteet vammaispalvelulain näkökulmasta, millä keinoilla henkilökohtaista apua voidaan järjestää sekä millaisia muutoksia lakiuudistus on tuonut henkilökohtaisen avun saamiseen ja käyttämiseen.
Ensisijaisesti työ on lainopillinen eli teoria perustuu lakeihin, asetuksiin sekä hallituksen esityksiin. Keskeisin lähde työssä on vammaispalvelulaki. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja sen tutkimusmenetelmänä on lainopin lisäksi käytetty teemahaastatteluja. Käytännönläheistä näkökulmaa työhön saatiin haastattelemalla henkilökohtaista avustajaa, Kangasalan kunnan sosiaalijohtajaa sekä henkilökohtaista apua tarvitsevaa henkilöä.
Henkilökohtainen apu on vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Henkilökohtaisen avun tuleminen subjektiivisten oikeuksien piiriin on lisännyt tietoutta lain sallimasta oikeudesta. Henkilökohtaista apua saa henkilö, jolle on pitkäaikaisen tai etenevän sairauden johdosta välttämätöntä saada toisen henkilön apua ja jolla on vaikeuksia suoriutua kotona ja kodin ulkopuolella olevista toiminnoista. Henkilökohtainen avustaja puolestaan edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan jäsenenä. Kunta vastaa velvollisuuksista henkilökohtaisen avun järjestäjänä. Kunta on vastuussa sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisesta. Henkilökohtainen apu subjektiivisena oikeutena on kasvattanut avun kysyntää kunnissa. Kunta voi järjestää henkilökohtaista apua kolmella eri tavalla: korvaamalla vaikeavammaiselle avustajan palkkakustannukset, järjestämällä apu ostopalveluna tai antamalla vaikeavammaiselle palvelusetelin.
Ensisijaisesti työ on lainopillinen eli teoria perustuu lakeihin, asetuksiin sekä hallituksen esityksiin. Keskeisin lähde työssä on vammaispalvelulaki. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja sen tutkimusmenetelmänä on lainopin lisäksi käytetty teemahaastatteluja. Käytännönläheistä näkökulmaa työhön saatiin haastattelemalla henkilökohtaista avustajaa, Kangasalan kunnan sosiaalijohtajaa sekä henkilökohtaista apua tarvitsevaa henkilöä.
Henkilökohtainen apu on vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Henkilökohtaisen avun tuleminen subjektiivisten oikeuksien piiriin on lisännyt tietoutta lain sallimasta oikeudesta. Henkilökohtaista apua saa henkilö, jolle on pitkäaikaisen tai etenevän sairauden johdosta välttämätöntä saada toisen henkilön apua ja jolla on vaikeuksia suoriutua kotona ja kodin ulkopuolella olevista toiminnoista. Henkilökohtainen avustaja puolestaan edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan jäsenenä. Kunta vastaa velvollisuuksista henkilökohtaisen avun järjestäjänä. Kunta on vastuussa sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisesta. Henkilökohtainen apu subjektiivisena oikeutena on kasvattanut avun kysyntää kunnissa. Kunta voi järjestää henkilökohtaista apua kolmella eri tavalla: korvaamalla vaikeavammaiselle avustajan palkkakustannukset, järjestämällä apu ostopalveluna tai antamalla vaikeavammaiselle palvelusetelin.