Nuorten ryhti, liikunta ja ruutuaika : Luentomateriaali Juankosken yläkoulun 7.-luokkalaisille
Purho, Krista (2012)
Purho, Krista
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa 13-vuotiaille suunnattu PowerPoint-esitys ja juliste ryhdistä, liikunnasta ja ruutuajasta. Työn tilaaja on Juankosken terveysasema, jonka fysioterapeutti pitää Juankosken yläkoulun 7.-luokkalaisille vuosittain luennon kyseisistä aiheista. Opinnäytetyön tavoite on antaa Juankosken terveysaseman fysioterapeutille opetusmateriaalia työhönsä, mutta myös tuoda koululaisten tietoon ryhdin ja aktiivisuuden merkitys hyvinvoinnille sekä ennaltaehkäistä tutkimusten mukaan murrosiässä tapahtuvaa aktiivisuuden romahtamista.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee hyvän ryhdin merkitystä, ryhdin ylläpitämiseen vaikuttavia asioita sekä ryhtimuutoksia ja niiden vaikutuksia elimistöön. Teoriaosuus valottaa myös voimassa olevia nuorison liikunta- ja ruutuaikasuosituksia, liikunnan monipuolisia vaikutuksia koko kehoon ja seurauksia, jos aika kuluu suurimmaksi osaksi viihdemedian ääressä. Teoriapohjaa varten tietoa on hankittu usean tietokannan avulla kansainvälisistä ja suomalaisista tutkimuksista, lehtiartikkeleista, Internet-sivustoilta ja alan kirjallisuudesta.
PowerPoint-esitykseen on koottu keskeisimmät asiat teoriatiedosta, jotka nuorten olisi hyvä tietää ryhdin, liikunnan ja aktiivisuuden merkityksestä hyvinvoinnille. Opinnäytetyössä on valokuvia kohderyhmän ikäisestä nuoresta, joilla havainnollistetaan ryhtiosuutta. Esityksessä on myös yhteisöllisiä harjoituksia ja keskustelun aiheita. Julisteen on määrä olla napakka kokonaisuus, jossa on vain pieni määrä tekstiä, kuvia, värejä ja tehosteita. Näin ollen siitä tulevat esille tämän opinnäytetyön tärkeimmät sanomat visuaalisesti houkuttelevalla tavalla. Juliste on tehty yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun Muotoiluakatemian opiskelija Ville Kedon kanssa.
Nuoret saavat aktiivisuuden mallin aikuisilta ja omasta kaveripiiristään. Heidän tietouttaan ryhdin, liikunnan ja ruutuajan osalta tulee lisätä, jotta voitaisiin ehkäistä aktiivisuuden romahtamista, ylipainoa, tuki- ja liikuntaelinoireita sekä syrjäytymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee hyvän ryhdin merkitystä, ryhdin ylläpitämiseen vaikuttavia asioita sekä ryhtimuutoksia ja niiden vaikutuksia elimistöön. Teoriaosuus valottaa myös voimassa olevia nuorison liikunta- ja ruutuaikasuosituksia, liikunnan monipuolisia vaikutuksia koko kehoon ja seurauksia, jos aika kuluu suurimmaksi osaksi viihdemedian ääressä. Teoriapohjaa varten tietoa on hankittu usean tietokannan avulla kansainvälisistä ja suomalaisista tutkimuksista, lehtiartikkeleista, Internet-sivustoilta ja alan kirjallisuudesta.
PowerPoint-esitykseen on koottu keskeisimmät asiat teoriatiedosta, jotka nuorten olisi hyvä tietää ryhdin, liikunnan ja aktiivisuuden merkityksestä hyvinvoinnille. Opinnäytetyössä on valokuvia kohderyhmän ikäisestä nuoresta, joilla havainnollistetaan ryhtiosuutta. Esityksessä on myös yhteisöllisiä harjoituksia ja keskustelun aiheita. Julisteen on määrä olla napakka kokonaisuus, jossa on vain pieni määrä tekstiä, kuvia, värejä ja tehosteita. Näin ollen siitä tulevat esille tämän opinnäytetyön tärkeimmät sanomat visuaalisesti houkuttelevalla tavalla. Juliste on tehty yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun Muotoiluakatemian opiskelija Ville Kedon kanssa.
Nuoret saavat aktiivisuuden mallin aikuisilta ja omasta kaveripiiristään. Heidän tietouttaan ryhdin, liikunnan ja ruutuajan osalta tulee lisätä, jotta voitaisiin ehkäistä aktiivisuuden romahtamista, ylipainoa, tuki- ja liikuntaelinoireita sekä syrjäytymistä.