Tuloskortti - Johtamisen ohjausväline : Case: Yritys X
Haverinen, Tia; Aaltonen, Katja (2012)
Haverinen, Tia
Aaltonen, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314103
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakaslähtöistä myyntityötä ja Balanced Scorecardia sen välineenä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tasapainotetun tuloskortin toimivuutta ja tuottaa tasapainoisen tuloskortin pohja kohdeyritykselle. Kohdeyrityksenä toimi Yritys X. Uuden mittausjärjestelmän toivottiin auttavan yritystä selvittämään sen nykytilaa, lisäämään tehoa kilpailukyvyn löytämiseksi ja säilyttämiseksi ja helpottavan yritystä seuraamaan oman liiketoimintansa tulosta pitkällä aikavälillä.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöistä myyntityötä ja Balanced Scorecard-järjestelmää johtamisen ohjausvälineenä. Työn case-osuudessa toteutettiin asiakas- ja henkilöstötutkimukset, jotka pohjautuivat kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Tietojen kerääminen tapahtui kirjallisuudesta, internetlähteistä, haastatteluista ja tutkimuksista. Yritys X:llä ei ole aikaisemmin ollut käytössä Balanced Scorecardia, vaan käytössä on ollut muita omia mittareita. Balanced Scorecard oli kuitenkin tuttu käsitteenä.
Tutkimuksesta selvisi, että Balanced Scorecard on myös Yritys X:lle soveltuva johdon työkalu.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöistä myyntityötä ja Balanced Scorecard-järjestelmää johtamisen ohjausvälineenä. Työn case-osuudessa toteutettiin asiakas- ja henkilöstötutkimukset, jotka pohjautuivat kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Tietojen kerääminen tapahtui kirjallisuudesta, internetlähteistä, haastatteluista ja tutkimuksista. Yritys X:llä ei ole aikaisemmin ollut käytössä Balanced Scorecardia, vaan käytössä on ollut muita omia mittareita. Balanced Scorecard oli kuitenkin tuttu käsitteenä.
Tutkimuksesta selvisi, että Balanced Scorecard on myös Yritys X:lle soveltuva johdon työkalu.