Riidasta sovintoon : toimintatuokio esikoululaisille filosofisen pedagogiikan keinoin
Raitio, Teijo (2012)
Raitio, Teijo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214100
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Raitio, Teijo.
Riidasta sovintoon- toimintatuokio esikoululaisille filosofisen pedagogiikan keinoin. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 71s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
+ diakonin + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on tuotekehitystyö riidan ja sovinnon kysymyksistä esikoululaisille. Tuote muodostuu toimintatuokiosuunnitelmasta ja viriketarinasta, joilla riitelyä ja sovinnon tekemistä käsitellään. Toimintatuokiosuunnitelma ja viriketarina luotiin filosofisen pedagogiikan keinoin. Filosofisen pedagogiikan kirjallisuutta, Raamattua, havainnointia ja tutkimusaineistoa käytettiin aineistona tuotekehittelyssä. Toimintatuokiosuunnitelma voi toimia osana esiopetuksen opetusohjelmaa ja esikoulun kiusaamisvastaista toimintasuunnitelmaa. Tuotetta testattiin esiopetusryhmällä, jonka palautteen ja tekijän havaintojen pohjalta arvioitiin suunnitelman toimivuutta ja jatkokehitysmahdollisuuksia.
Tuotekehittelyssä lähteenä ollutta aineistoa luettiin sillä silmällä, miten ne vastasivat riidan ja sovinnon teemoihin. Aineistosta luotiin kysymyksiä, joilla on yhtymäkohtia riidan ja sovinnon aiheeseen. Kysymyksiä ja tilanteita käytettiin tarinan kirjoittamiseksi ja luomiseksi. Tarina toimii virikkeenä toimintatuokiossa filosofiselle keskustelulle ja taiteelliselle tuotokselle. Uutta työssä oli käyttää filosofista pedagogiikkaa riidan ja sovinnon kysymyksiin ja sovittaa taiteellinen toiminta filosofiseen pedagogiikkaan.
Työn keskeinen havainto on, että filosofista pedagogiikkaa hyväksi käyttäen on mahdollista käsitellä riidan ja sovinnon kysymyksiä esikoulussa. Raamatusta löytyy aiheeseen olennaisesti liittyviä eettisiä periaatteita. Riidan ja sovinnon kysymykset ovat usein eettisiä luonteeltaan, siksi filosofinen käsittelytapa sopii erityisen hyvin kehittäen lasten eettistä ajattelutaitoa ja empatiakykyjä. Taiteellinen toiminta kevensi tuokiota.
Asiasanat: esikoulu, konfliktinhallinta, esikoululaiset, pedagogiikka, filosofia, varhaiskasvatus, etiikka, kehittäminen, tuotekehitys
Raitio, Teijo.
Riidasta sovintoon- toimintatuokio esikoululaisille filosofisen pedagogiikan keinoin. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 71s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
+ diakonin + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on tuotekehitystyö riidan ja sovinnon kysymyksistä esikoululaisille. Tuote muodostuu toimintatuokiosuunnitelmasta ja viriketarinasta, joilla riitelyä ja sovinnon tekemistä käsitellään. Toimintatuokiosuunnitelma ja viriketarina luotiin filosofisen pedagogiikan keinoin. Filosofisen pedagogiikan kirjallisuutta, Raamattua, havainnointia ja tutkimusaineistoa käytettiin aineistona tuotekehittelyssä. Toimintatuokiosuunnitelma voi toimia osana esiopetuksen opetusohjelmaa ja esikoulun kiusaamisvastaista toimintasuunnitelmaa. Tuotetta testattiin esiopetusryhmällä, jonka palautteen ja tekijän havaintojen pohjalta arvioitiin suunnitelman toimivuutta ja jatkokehitysmahdollisuuksia.
Tuotekehittelyssä lähteenä ollutta aineistoa luettiin sillä silmällä, miten ne vastasivat riidan ja sovinnon teemoihin. Aineistosta luotiin kysymyksiä, joilla on yhtymäkohtia riidan ja sovinnon aiheeseen. Kysymyksiä ja tilanteita käytettiin tarinan kirjoittamiseksi ja luomiseksi. Tarina toimii virikkeenä toimintatuokiossa filosofiselle keskustelulle ja taiteelliselle tuotokselle. Uutta työssä oli käyttää filosofista pedagogiikkaa riidan ja sovinnon kysymyksiin ja sovittaa taiteellinen toiminta filosofiseen pedagogiikkaan.
Työn keskeinen havainto on, että filosofista pedagogiikkaa hyväksi käyttäen on mahdollista käsitellä riidan ja sovinnon kysymyksiä esikoulussa. Raamatusta löytyy aiheeseen olennaisesti liittyviä eettisiä periaatteita. Riidan ja sovinnon kysymykset ovat usein eettisiä luonteeltaan, siksi filosofinen käsittelytapa sopii erityisen hyvin kehittäen lasten eettistä ajattelutaitoa ja empatiakykyjä. Taiteellinen toiminta kevensi tuokiota.
Asiasanat: esikoulu, konfliktinhallinta, esikoululaiset, pedagogiikka, filosofia, varhaiskasvatus, etiikka, kehittäminen, tuotekehitys