Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Leikisti vai oikeesti? Toimintaterapeutin saama tieto lapsen kuvitteellisen leikin arvioinnista SIP-DC-arviointimenetelmällä
Kesti, Mari; Kouri, Minna (2012)
Kesti, Mari
Kouri, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114057
Tiivistelmä
Kuvitteellinen leikki on tärkeä osa lapsen kehitystä. Kuvitteellinen leikki vaikuttaa kehityksen kaikkiin osa-alueisiin. Sen vaatimia toiminnallisia osatekijöitä ovat kognitiiviset, sosiaaliset ja emotionaaliset taidot. Leikkiessään kuvitteellista leikkiä muiden lasten kanssa lapset käyvät läpi elämän sosiaalisia rooleja, ja tulevat sitä kautta tietoiseksi käyttäytymisen normeista ja säännöistä. Kuvitteellinen leikki mahdollistaa lasta toimimaan erilaisissa tilanteissa. Lapsi oppii pois itsekeskeisestä ajattelusta, huomioimaan ympäristön ja ymmärtämään muiden näkökulmia asioihin. Kuvitteellisen leikin arvioinnin kautta saadaan kattavaa kokonaistietoa lapsen kehityksestä.
Kun toimintaterapeutti arvioi lapsen toimintaa, täytyy määrittää, ovatko toiminnan rajoitteet riippuvaisia ensisijaisesti lapsen sisäisistä kyvyistä vai ulkoisista ympäristön tekijöistä. Toimintaterapeutti aloittaa lapsen arvioinnin ottamalla selvää lapsen osallistumisen tasoista päivittäisissä toiminnoissa perheen, ikätovereiden tai muiden henkilöiden kanssa. Hyvä toimintaterapian arviointikäytäntö ottaa huomioon lapsen yksilölliset arjen tarpeet ja on perhekeskeistä. Lapsi perheineen ja toimintaterapeutti ovat kumppanuussuhteessa toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä on kuvata toimintaterapeutin kokemuksia kuvitteellisen leikin arvioinnin merkityksestä sekä perheen ja kehitysvammaisuuden erityispiirteiden huomioonottamisesta kuvitteellisen leikin arvioinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista tietoa toimintaterapeutti saa arvioidessaan lapsen kuvitteellista leikkiä SIP-DC-arviointimenetelmällä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla toimintaterapeuttia. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta kuvitteellisen leikin arvioinnin olevan tärkeä osa arviointiprosessia lasten toimintaterapiassa. Tutkimusaineistossa tuli esille se, kuinka leikki tuo hyvin esille lapsen luontaiset kyvyt ja tavan toimia. Yksi tärkeimmistä tutkimustuloksista nousseista seikoista on, että odotukset lapsen toimintaa kohtaan ovat realistiset. On siis tärkeää, että lapselta ei odoteta liikaa eikä liian vähän niin arviointitilanteessa kuin arjessakaan. Lapsen leikin toiminnallinen taso on aina huomioitava arvioinnissa. Tutkimustuloksissa korostui lapsen lähipiirin merkitys; on tärkeää, että lapsen vanhemmat saadaan mukaan terapiaprosessiin, jotta taitojen siirtyminen arkeen mahdollistuu. Tällaisesta tutkimuksesta hyötyvät toimintaterapeuttien lisäksi myös sosiaali- ja terveysalan opiskelijat sekä vanhemmat, joiden lapsilla on kehityshaasteita kuvitteellisessa leikissä.
Kun toimintaterapeutti arvioi lapsen toimintaa, täytyy määrittää, ovatko toiminnan rajoitteet riippuvaisia ensisijaisesti lapsen sisäisistä kyvyistä vai ulkoisista ympäristön tekijöistä. Toimintaterapeutti aloittaa lapsen arvioinnin ottamalla selvää lapsen osallistumisen tasoista päivittäisissä toiminnoissa perheen, ikätovereiden tai muiden henkilöiden kanssa. Hyvä toimintaterapian arviointikäytäntö ottaa huomioon lapsen yksilölliset arjen tarpeet ja on perhekeskeistä. Lapsi perheineen ja toimintaterapeutti ovat kumppanuussuhteessa toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä on kuvata toimintaterapeutin kokemuksia kuvitteellisen leikin arvioinnin merkityksestä sekä perheen ja kehitysvammaisuuden erityispiirteiden huomioonottamisesta kuvitteellisen leikin arvioinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista tietoa toimintaterapeutti saa arvioidessaan lapsen kuvitteellista leikkiä SIP-DC-arviointimenetelmällä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla toimintaterapeuttia. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta kuvitteellisen leikin arvioinnin olevan tärkeä osa arviointiprosessia lasten toimintaterapiassa. Tutkimusaineistossa tuli esille se, kuinka leikki tuo hyvin esille lapsen luontaiset kyvyt ja tavan toimia. Yksi tärkeimmistä tutkimustuloksista nousseista seikoista on, että odotukset lapsen toimintaa kohtaan ovat realistiset. On siis tärkeää, että lapselta ei odoteta liikaa eikä liian vähän niin arviointitilanteessa kuin arjessakaan. Lapsen leikin toiminnallinen taso on aina huomioitava arvioinnissa. Tutkimustuloksissa korostui lapsen lähipiirin merkitys; on tärkeää, että lapsen vanhemmat saadaan mukaan terapiaprosessiin, jotta taitojen siirtyminen arkeen mahdollistuu. Tällaisesta tutkimuksesta hyötyvät toimintaterapeuttien lisäksi myös sosiaali- ja terveysalan opiskelijat sekä vanhemmat, joiden lapsilla on kehityshaasteita kuvitteellisessa leikissä.