"KUN ON TYYTYVÄINEN POTILAS, SILLOIN ON KIPULÄÄKITYS KOHDALLAAN" : sydänkirurgisen potilaan kivunhoito kirurgisella vuodeosastolla sairaanhoitajien näkökulmasta
Lahti, Kirsi-Susanna; Reinikainen, Ingrid (2012)
Lahti, Kirsi-Susanna
Reinikainen, Ingrid
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114042
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lahti, Kirsi-Susanna & Reinikainen, Ingrid. ”Kun on tyytyväinen potilas, silloin on kipulääkitys kohdallaan.” Sydänkirurgisen potilaan postoperatiivinen kivunhoito kirurgisella vuodeosastolla sairaanhoitajien näkökulmasta. Helsinki. Syksy 2012. 76 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja AMK.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sydänkirurgisen potilaan postoperatiivista kivunhoitoa. Tutkimus pohjautui sairaanhoitajien tapaan arvioida potilaan kipua, onnistuneen kivunhoidon tekijöihin sekä mitä kehitettävää sairaanhoitajat näkevät kirurgisella vuodeosastolla.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää sairaanhoitajaa touko-kesäkuussa 2011. Haastattelut koostuivat neljästä avoimesta kysymyksestä. Analyysimenetelmänä käytimme kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tiivistimme tutkittavan ilmiön ja käsitteellistimme sen.
Tärkeimmäksi asiaksi kivunhoidossa sairaanhoitajat kokivat, että potilas on tyy-tyväinen. Tärkeää oli kertoa potilaalle kipulääkkeen vaikutuksesta ja mahdolli-sista sivuvaikutuksista. Onnistuneeseen kivunhoitoon vaikuttaa moniammatillinen yhteistyö, hoitajan ja potilaan välinen yhteistyö, hoitajan toimintatavat, hoitotyön menetelmät ja lääkehoito.
Yleisimmäksi arviointimenetelmäksi sairaanhoitajat kokivat kivun kysymisen suoraan potilaalta. Toiseksi yleisimpäni keinona kivun arviointi tapahtui sairaanhoitajan ammattitaidon ja kokemuksen kautta. Kokemuksen myötä sairaanhoitajat osasivat tunnistaa potilaan kivut eleistä ja ilmeistä. Lisäksi kivun arviointi tapahtui potilaan oman arvion ja voimavarojen mukaan.
Sairaanhoitajien kivunhoidon kehittämisessä tärkeäksi nähtiin muun muassa koulutukset. Koulutuksia oli kaikkien mielestä riittävästi tarjolla ja niissä on hyödyllistä käydä. Esille nousivat myös kirjaamisen haasteet. Lisäksi kivunhoidossa yhteistyötä osataan käyttää hyödyllisesti, mutta resurssit eivät aina välttämättä riitä onnistuneen kivunhoidon toteutukseen.
Asiasanat: kivunhoito, postoperatiivinen hoito, sairaanhoitajat, sydänkirurgia, potilaat, kipu, arviointi
Lahti, Kirsi-Susanna & Reinikainen, Ingrid. ”Kun on tyytyväinen potilas, silloin on kipulääkitys kohdallaan.” Sydänkirurgisen potilaan postoperatiivinen kivunhoito kirurgisella vuodeosastolla sairaanhoitajien näkökulmasta. Helsinki. Syksy 2012. 76 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja AMK.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sydänkirurgisen potilaan postoperatiivista kivunhoitoa. Tutkimus pohjautui sairaanhoitajien tapaan arvioida potilaan kipua, onnistuneen kivunhoidon tekijöihin sekä mitä kehitettävää sairaanhoitajat näkevät kirurgisella vuodeosastolla.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää sairaanhoitajaa touko-kesäkuussa 2011. Haastattelut koostuivat neljästä avoimesta kysymyksestä. Analyysimenetelmänä käytimme kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tiivistimme tutkittavan ilmiön ja käsitteellistimme sen.
Tärkeimmäksi asiaksi kivunhoidossa sairaanhoitajat kokivat, että potilas on tyy-tyväinen. Tärkeää oli kertoa potilaalle kipulääkkeen vaikutuksesta ja mahdolli-sista sivuvaikutuksista. Onnistuneeseen kivunhoitoon vaikuttaa moniammatillinen yhteistyö, hoitajan ja potilaan välinen yhteistyö, hoitajan toimintatavat, hoitotyön menetelmät ja lääkehoito.
Yleisimmäksi arviointimenetelmäksi sairaanhoitajat kokivat kivun kysymisen suoraan potilaalta. Toiseksi yleisimpäni keinona kivun arviointi tapahtui sairaanhoitajan ammattitaidon ja kokemuksen kautta. Kokemuksen myötä sairaanhoitajat osasivat tunnistaa potilaan kivut eleistä ja ilmeistä. Lisäksi kivun arviointi tapahtui potilaan oman arvion ja voimavarojen mukaan.
Sairaanhoitajien kivunhoidon kehittämisessä tärkeäksi nähtiin muun muassa koulutukset. Koulutuksia oli kaikkien mielestä riittävästi tarjolla ja niissä on hyödyllistä käydä. Esille nousivat myös kirjaamisen haasteet. Lisäksi kivunhoidossa yhteistyötä osataan käyttää hyödyllisesti, mutta resurssit eivät aina välttämättä riitä onnistuneen kivunhoidon toteutukseen.
Asiasanat: kivunhoito, postoperatiivinen hoito, sairaanhoitajat, sydänkirurgia, potilaat, kipu, arviointi