RAVINTOLAN YMPÄRISTÖARVOISTA VIESTIMINEN : Ympäristöarvojen näkyvyys ja merkitys Korkeasaaren ruokaravintoloiden asiakkaille
Seppänen, Kati (2012)
Seppänen, Kati
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Korkeasaaren ravintoloista vastaava Vihreä Agentti Oy, joka pyrkii arvoillaan edistämään kestävää kehitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ovatko asiakkaat tietoisia yrityksen ympäristöarvoista ja huomataanko ravintoloissa käytettävää ympäristöviestintää. Toimeksiantaja ei ollut aiemmin toteuttanut ympäristöarvoihin painottuvaa asiakaskyselyä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Päätutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka avulla haastateltiin Korkeasaaren ruokaravintoloiden, Pukin ja Karhun, asiakkaita heinäkuussa 2012. Kyselyn tuloksia täydennettiin havainnoinnin avulla seuraamalla asiakkaiden käyttäytymistä ostoprosessin aikana.
Teoriaosuudessa paneudutaan ravintola-alan ympäristömyönteisyyteen ja kilpailukeinoihin, markkinointi- ja ympäristöviestintään sekä kuluttajien ympäristöarvoihin ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi lukijalle esitellään Korkeasaaren historiaa ja ympäristöarvoja sekä Korkeasaaren ravintoloiden ympäristöviestintää.
Tutkimuksen perusteella asiakkaat eivät ole yhtä ympäristösuuntautuneita kuin Vihreä Agentti Oy. Ravintolassa asioitiin pääosin nälän vuoksi, eivätkä ympäristötekijät olleet ensisijainen arvo. Suurin osa vastaajista ei ollut tietoisia ravintolan ympäristöarvoista, eivätkä kaikki käytettävät viestintäkeinot tavoittaneet asiakkaita kovinkaan tehokkaasti. Jos ympäristöarvoilla halutaan tuottaa asiakkaille enemmän lisäarvoa, tulee palvelun perustekijöiden ensin olla kunnossa, ja lisäksi viestintäkeinoissa tulee huomioida asiakkaiden ostoprosessin kulku.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Päätutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka avulla haastateltiin Korkeasaaren ruokaravintoloiden, Pukin ja Karhun, asiakkaita heinäkuussa 2012. Kyselyn tuloksia täydennettiin havainnoinnin avulla seuraamalla asiakkaiden käyttäytymistä ostoprosessin aikana.
Teoriaosuudessa paneudutaan ravintola-alan ympäristömyönteisyyteen ja kilpailukeinoihin, markkinointi- ja ympäristöviestintään sekä kuluttajien ympäristöarvoihin ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi lukijalle esitellään Korkeasaaren historiaa ja ympäristöarvoja sekä Korkeasaaren ravintoloiden ympäristöviestintää.
Tutkimuksen perusteella asiakkaat eivät ole yhtä ympäristösuuntautuneita kuin Vihreä Agentti Oy. Ravintolassa asioitiin pääosin nälän vuoksi, eivätkä ympäristötekijät olleet ensisijainen arvo. Suurin osa vastaajista ei ollut tietoisia ravintolan ympäristöarvoista, eivätkä kaikki käytettävät viestintäkeinot tavoittaneet asiakkaita kovinkaan tehokkaasti. Jos ympäristöarvoilla halutaan tuottaa asiakkaille enemmän lisäarvoa, tulee palvelun perustekijöiden ensin olla kunnossa, ja lisäksi viestintäkeinoissa tulee huomioida asiakkaiden ostoprosessin kulku.