Elämyksellisyys Tornion Kaupunginhotellin tuotekehityksessä
Jaako, Anita (2012)
Jaako, Anita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092513847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092513847
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, voiko Tornion Kaupunginhotellin tuotteita kehittämällä saada matkailijoita viipymään pidempään kaupungissa. Tällä hetkellä matkailijoiden keskimääräinen viipymäaika kaupungissa on ainoastaan viisi tuntia. Alueen majoitustilastot osoittavat, että matkailun kehittämiselle on todellakin tarvetta, joten tästä tutkimuksesta on hyötyä niin Tornion Kaupunginhotellille kuin koko alueen matkailu- ja elämystoimijoille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tornion Kaupungin-hotelli.Työn tietoperustassa käsitellään Tornion matkailun ominaispiirteitä, matkailun edistämistä, tulevaisuuden kehityssuuntia sekä majoitusliikkeen elämystuotteiden kehittämistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen ja määrällisen yhdistelmää, joskin pääpaino oli laadullisessa aineistossa. Työn empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella helmikuussa 2012 Tornion Kaupunginhotellissa. Vastaukset, joita saa-tiin 49 kappaletta, haastateltiin hotellin majoittujilta tutkijan toimesta. Työn tarkoituksena oli selvittää, viipyvätkö matkailijat pidempään kaupungissa, jos hotelli tarjoaa majoituspaketteja, jotka tuottavat heille lisäarvoa elämyksen avulla. Tavoitteena oli myös tutkia, minkälaisia elämyksiä hotellin asiakkaat haluavat kokea Torniossa. Tutkimus toimii apuna majoituspalvelun elämystuotteiden kehityksessä. Tutkimustulokset osoittavat, että majoittujat viipyisivät pidempään Torniossa, mikäli hotelli tarjoaa erilaisia majoituspaketteja, jotka tuottavat elämyksiä heille. Majoittujat yöpyivät Torniossa työn, ostoksien tapahtuman tai sijainnin vuoksi pääasiassa yhden vuorokauden verran. Majoituspaketeista herättivät eniten mielenkiintoa tapahtuma, kulttuuri, luonto- tai urheiluaktiviteettipaketit. Majoittujat halusivat kokea elämyksensä niin aktiivisesti kuin pelkästään aisteilla. Lisäksi historiallisten tarinoiden kuuleminen Torniosta herätti mielenkiintoa. Unelmaelämykset Torniossa liittyivät myös tapahtumaan, kulttuuriin, luontoon tai aktiviteetteihin. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin hotellille kolme elämystuotekehitysideaa, joita majoitusliike voi käyttää sellaisenaan pienen kehityksen myötä, tai joista hotelli voi saada vinkkejä tuotteidensa kehittämiseen.