Opetusharjoittelun ohjaus kasvattaa ohjaajan osaamista
Erkkilä, Raija; Perunka, Sirpa (2012)
Erkkilä, Raija
Perunka, Sirpa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413835
Tiivistelmä
Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa yhdeksi kehittämisalueeksi on nostettu opetusharjoittelun ohjauksen tutkiminen ja kehittäminen sekä opetusharjoittelua ohjaavien opettajien koulutus. Artikkelissa kuvataan ammatillisen opettajakorkeakoulun opetusharjoittelun ohjauskeskustelua. Tutkimuskysymyksenä on, mitkä asiat opetusharjoittelua ohjaavat opettajat nostavat tärkeäksi tekijöiksi omassa ohjaustyössään ja miksi? Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla 17 ohjaavaa opettajaa ammattikorkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten eri koulutusaloilta. Tutkimuksemme mukaan ohjauskeskustelu palkitsi ohjaavia opettajia monin eri tavoin. Erityisesti ohjauskeskustelujen tasavertaisuus ja dialogisuus olivat asioita, jotka mahdollistivat opetuksen kehittämisen ja oman työn kriittisen reflektion. Ohjauskeskustelujen myötä sekä oman alan sisältöosaaminen että pedagoginen osaaminen saivat uutta sisältöä. Opetusharjoittelun ohjaus palkitsi myös emotionaalisella tasolla voimaantumisen kokemuksena.