Linja-autoyrityksen mahdolliset sopeuttamistoimet
Hirvonen, Olli (2012)
Hirvonen, Olli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413822
Tiivistelmä
Linja-autoliikenteessä on menossa EU:n palvelusopimusasetuksen ja Suomen joukkoliikennelain siirtymäaika ja sen jälkeiset liikenteen toteuttamistavat ovat vielä epäselviä. Lappeenrannan kaupunki on toimivaltainen viranomainen omalla alueellaan ja se
on päättänyt kilpailuttaa paikallisliikennettä hoitavan liikennöitsijän vuoden 2013 aikana,mutta tarkempia suunnitelmia ei vielä ole siitä tiedossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää linja-autoyritys Autolinjat Oy:n toiminnan sopeuttamista, mikäli se häviää kilpailutuksessa merkittävimmän yksittäisen liikennemuodon eli Lappeenrannan paikallisliikenteen. Toiminnan sopeuttamisessa on selvitetty kyseiseen liikenteeseen tarvittavat henkilöstön ja kaluston määrät. Autolinjat Oy:n henkilöstöstä ja kalustosta noin puolet on sidottu Lappeenrannan paikallisliikenteen hoitamiseen.
Työn tuloksena on, että kuljettajista 19 henkeä, asentajista kaksi ja toimihenkilöistä yksi tulisi työllistää konsernin muilla toimipaikoilla tai irtisanoa tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteillan mikäli kilpailutuksessa Autolinjat Oy häviäisi koko paikallisliikenteen.
Lisäksi työssä on käsitelty Autolinjat Oy:n, Savonlinja-yhtiöiden konsernitasolla sekä koko linja-autoliikenteen tulevaisuuden näkymiä ja kehitysmahdollisuuksia.
on päättänyt kilpailuttaa paikallisliikennettä hoitavan liikennöitsijän vuoden 2013 aikana,mutta tarkempia suunnitelmia ei vielä ole siitä tiedossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää linja-autoyritys Autolinjat Oy:n toiminnan sopeuttamista, mikäli se häviää kilpailutuksessa merkittävimmän yksittäisen liikennemuodon eli Lappeenrannan paikallisliikenteen. Toiminnan sopeuttamisessa on selvitetty kyseiseen liikenteeseen tarvittavat henkilöstön ja kaluston määrät. Autolinjat Oy:n henkilöstöstä ja kalustosta noin puolet on sidottu Lappeenrannan paikallisliikenteen hoitamiseen.
Työn tuloksena on, että kuljettajista 19 henkeä, asentajista kaksi ja toimihenkilöistä yksi tulisi työllistää konsernin muilla toimipaikoilla tai irtisanoa tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteillan mikäli kilpailutuksessa Autolinjat Oy häviäisi koko paikallisliikenteen.
Lisäksi työssä on käsitelty Autolinjat Oy:n, Savonlinja-yhtiöiden konsernitasolla sekä koko linja-autoliikenteen tulevaisuuden näkymiä ja kehitysmahdollisuuksia.