Sähköpostimarkkinoinnin kehittämishanke
Kumpuniemi, Marja (2012)
Kumpuniemi, Marja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092313816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092313816
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana ja taustana oli toimeksiantajan halu ja tarve kehittää sähköistä markkinointia ja erityisesti sähköpostimarkkinointiaan. Työn tavoitteena oli kehittää yritykselle toimiva sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuus, jonka tiimoilta yrityksessä aloitettiin kesäkuussa 2010 vuoden kestävä sähköpostimarkkinoinnin kehittämishanke. Hankkeessa otettiin käyttöön uusi sähköpostimarkkinoinnin järjestelmä ja sähköpostimarkkinoinnin tavoitteena oli asiakassuhteiden lujittaminen sekä viestinnän tehostaminen. Suomalaisissa yrityksissä sähköpostimarkkinointi on toiseksi suosituin sähköisen markkinoinnin muoto yrityksen oman verkkopalvelun jälkeen, mikä tekee tästä sähköpostimarkkinoinnin kehittämishankkeesta erittäin ajankohtaisen ja hyödyllisen.
Opiskelijalla oli entuudestaan työkokemusta sähköisen liiketoiminnan ja erityisesti sähköisen markkinoinnin saralta sekä myös sähköpostimarkkinoinnista. Opiskelija käytti oman osaamisensa rinnalla laajasti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Työn tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus, jonka eteneminen tapahtui sille tyypilliseen tapaan sykleissä samaan aikaan kun sähköpostimarkkinoinnin suunnitelmaa kehitettiin jaksoittain hankkeen edetessä. Yrityksellä ei ollut käytössä asiakashallintajärjestelmää, joten sähköpostimarkkinoinnin järjestelmää hyödynnettiin asiakastietojen keräämiseen sekä hallinnointiin niiltä osin kuin se oli järjestelmän puitteissa mahdollista.
Hankeen tuloksena toimeksiantajalle syntyi toimiva sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuus, joka käsittää kohderyhmittäin kerätyn asiakasrekisterin, sähköpostimarkkinoinnin suunnitelman, toimivat prosessit sen toteuttamiseksi sekä hallinnoinnin ja seurannan. Yritys lähettää vuosittain noin 90 erilaista sähköpostikirjettä 17 eri asiakasryhmälle eli yhteensä noin 48000 yksittäistä kirjettä. Hankkeen alussa asiakasrekisterin koko oli 6000 ja hankkeen päätteeksi 43000. Lisäksi hankkeen edetessä yrityksen sähköistä liiketoimintaa ja -markkinointia kehitettiin kokonaisuutena.
Kehityshankkeen johtopäätökset korostavat toimivan sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuuden edellyttävän hyvää sähköisen markkinoinnin kokonaisuutta sekä kaupallista ja käytettävyydeltään toimivaa verkkosivustoa. Hankkeen edetessä kehitysehdotuksena nousi päällimmäiseksi yrityksen sähköisen markkinoinnin kokonaisuuden vahvistaminen ja kaupallisemman sivuston luominen, sekä organisaation osaamisen kasvattaminen sähköisen liiketoiminnan saralla. Jatkotoimenpiteinä yritys voisi profiloida asiakkaansa entistä tarkemmin asiakashallintajärjestelmän avulla ja siten kohdentaa sähköpostimarkkinointiaan entistä paremmin. Toimintatutkimus oli hyvä vaihtoehto käytännöllisen työn kehittämiseen ja tämän tutkimusmenetelmän avulla yrityksen henkilöstölle kehittyi paljon uutta sähköisen markkinoinnin osaamista. Kehityshankkeen tuloksena syntynyt sähköpostimarkkinoinnin suunnitelma on yrityksessä aktiivisessa käytössä.
Opiskelijalla oli entuudestaan työkokemusta sähköisen liiketoiminnan ja erityisesti sähköisen markkinoinnin saralta sekä myös sähköpostimarkkinoinnista. Opiskelija käytti oman osaamisensa rinnalla laajasti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Työn tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus, jonka eteneminen tapahtui sille tyypilliseen tapaan sykleissä samaan aikaan kun sähköpostimarkkinoinnin suunnitelmaa kehitettiin jaksoittain hankkeen edetessä. Yrityksellä ei ollut käytössä asiakashallintajärjestelmää, joten sähköpostimarkkinoinnin järjestelmää hyödynnettiin asiakastietojen keräämiseen sekä hallinnointiin niiltä osin kuin se oli järjestelmän puitteissa mahdollista.
Hankeen tuloksena toimeksiantajalle syntyi toimiva sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuus, joka käsittää kohderyhmittäin kerätyn asiakasrekisterin, sähköpostimarkkinoinnin suunnitelman, toimivat prosessit sen toteuttamiseksi sekä hallinnoinnin ja seurannan. Yritys lähettää vuosittain noin 90 erilaista sähköpostikirjettä 17 eri asiakasryhmälle eli yhteensä noin 48000 yksittäistä kirjettä. Hankkeen alussa asiakasrekisterin koko oli 6000 ja hankkeen päätteeksi 43000. Lisäksi hankkeen edetessä yrityksen sähköistä liiketoimintaa ja -markkinointia kehitettiin kokonaisuutena.
Kehityshankkeen johtopäätökset korostavat toimivan sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuuden edellyttävän hyvää sähköisen markkinoinnin kokonaisuutta sekä kaupallista ja käytettävyydeltään toimivaa verkkosivustoa. Hankkeen edetessä kehitysehdotuksena nousi päällimmäiseksi yrityksen sähköisen markkinoinnin kokonaisuuden vahvistaminen ja kaupallisemman sivuston luominen, sekä organisaation osaamisen kasvattaminen sähköisen liiketoiminnan saralla. Jatkotoimenpiteinä yritys voisi profiloida asiakkaansa entistä tarkemmin asiakashallintajärjestelmän avulla ja siten kohdentaa sähköpostimarkkinointiaan entistä paremmin. Toimintatutkimus oli hyvä vaihtoehto käytännöllisen työn kehittämiseen ja tämän tutkimusmenetelmän avulla yrityksen henkilöstölle kehittyi paljon uutta sähköisen markkinoinnin osaamista. Kehityshankkeen tuloksena syntynyt sähköpostimarkkinoinnin suunnitelma on yrityksessä aktiivisessa käytössä.